Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Influencer Marketing

Van BV’s die poseren met een gratis wagen tot vlogsters die beautyproducten aanprijzen: influencer marketing is aan een opmars bezig. Maar wat is influencer marketing nu precies? En is het een logische aanvulling voor de marketingstrategie van jouw bedrijf?

Wat is een influencer?

Influencers zijn personen die op social media invloed hebben op emoties, meningen of het gedrag van anderen. En liefst zo veel mogelijk anderen. Want of het nu gaat om een Youtube-ster, BV, Instagrammer of blogger, één cijfer is doorslaggevend om van een influencer te spreken: het aantal volgers.

Wat is influencer marketing?

Als zo’n invloedrijk persoon een product aanprijst of ervaringen deelt over een bepaald merk, komt dat product of merk op de radar van al die volgers. En is een aankoop weer een stapje dichterbij…

We verduidelijken met een fictief voorbeeld. Het schoenenmerk Crocs wil zijn verkoop aanzwengelen. Naast advertenties en een radiospot, schakelen ze Jani Kazaltzis in als influencer. Tegen betaling, uiteraard. Als Jani plots van de daken schreeuwt dat Crocs weer in zijn, (we zeiden het al: fictief voorbeeld!) trekken gegarandeerd een deel van zijn honderdduizenden volgers richting schoenenwinkel.

Waarom dan?

Antwoord op de vraag Wat is influencer marketing?: check! Maar waarom zou je ermee aan de slag gaan? We geven je drie redenen.

  1. Consumenten zijn wantrouwig ten opzichte van reclameboodschappen. Een persoon vinden die ze vertrouwen én waarmee ze zich identificeren, is dus de boodschap! Het draait om authenticiteit en H2H, human to human. Daarom is het Jani-voorbeeld puur fictief. Want ’s wereld grootste Croc-hater inschakelen als influencer: dat werkt niet.
  2. Influencer marketing kan je niet doorspoelen of negeren. In tegenstelling tot de reclameblokken op tv. In tegenstelling tot de advertentiepagina’s in een krant.
  3. Als het goed en subtiel gebeurt, voelt het niet aan als reclame. Vergelijk het met product placement: die pot Nutella die zo wat nonchalant in beeld komt tijdens een ontbijtscène in je favoriete serie. Al is dat iets waar veel influencers nog tegen zondigen – het ligt er soms te dik op.

 

Wat heeft jouw bedrijf eraan?

De voordelen van influencer marketing voor jouw bedrijf? Je kan je naambekendheid vergroten, je imago opbouwen of versterken, je aantal leads verhogen, een specifieke doelgroep bereiken…

En wat kost dat?

Influencers worden doorgaans beloond op twee manieren.

  1. Of je betaalt ze om je merk aan te prijzen.
  2. Of je beloont hen met je producten of andere goodies.

Indien je voor de laatste optie kiest, is influencer marketing dus een vrij goedkope manier om een bepaalde doelgroep te bereiken.

De juiste influencer voor jouw KMO?

Wil je een influencer inzetten voor jouw bedrijf, dan is het belangrijk na te denken wie je precies gaat inschakelen. Deze persoon moet de doelgroep bereiken die jij voor ogen hebt en daarnaast passen bij jouw bedrijf. Je schakelt een influencer namelijk in als ambassadeur. Laat je dus niet misleiden door hun grote achterban van duizenden volgers, maar kies iemand die bij jouw bedrijf én product past.

Kom eens babbelen!

Zo, hopelijk heb je nu een beter zicht op de vragen Wat is influencer marketing? en Hoe ga je ermee aan de slag? Wil je de theorie omzetten in praktijk? Of zit je toch nog met enkele vragen?  Contacteer LSU Coach Jan Martens

 

© Limburg Startup - LSU 2024