Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Is China interessant voor uw bedrijf ?

China is al lang niet meer het land van goedkope ‘Made in China’ producten en goedkope arbeid. Wie dat idee nog in zijn hoofd heeft zitten, moet dat dringend bijschaven.

Sinds China zich sinds 1978 opengesteld heeft naar de rest van de wereld, hebben westerse bedrijven massaal geïnvesteerd in het land. Dat leverde meer en meer jobs op dat, gekoppeld aan het eenkindbeleid, er toe geleid heeft dat de salarissen in sneltempo gestegen zijn. Gevolg daarvan is niet alleen dat China aan het automatiserne is en tegenwoordig wereldwijd de grootste markt voor industriële robots is, maar ook dat het land een enorm snelgroeiende middenklasse heeft die verzot is op westerse kwaliteitsproducten-en diensten, én daarenboven het beschikbare budget tot hun beschikking heeft. Dit schept veel nieuwe kansen voor Belgische bedrijven. Alwaar vroeger China vooral gebruikt werd als goedkoop productieland voor export naar het buitenland, wordt het nu voor vele bedrijven één van de belangrijkste markten ter wereld.

De feiten spreken voor zich. Zo is sinds een aantal jaren China de grootste automarkt ter wereld geworden waar de grote Duitse autobouwers zoals Audi, BMW en Mercedes een derde van al hun auto’s verkopen. Voor het Amerikaanse GM is China sinds 2013 al de grootste markt ter wereld. Hetzelfde geldt voor luxueuze producten. Wereldwijd wordt een derde van alle luxueuze merkproducten zoals Luis Vuitton, Gucci, Armani, enz. door Chinezen gekocht. De helft van alle winkelcentra in aanbouw, staan in China. De groeiende middenklasse is omwille van voedselschandalen en hoger budget ook op zoek naar meer verscheidenheid in het voedsel. Vooral westers voedsel is in trek. Daarom dat tegen 2018 China ook de grootste voedselimporteerder van de wereld gaat worden. Nu al zijn er meer KFCs in China dan in de Verenigde Staten, en Starbucks opent gemiddeld een nieuwe vestiging per dag in China. Omwille van de milieuvervuiling is China sinds 2012 wereldwijd ook al de grootste investeerder in hernieuwbare energie. China is zich ook aan het digitaliseren waarbij e-commerce en fintech een gigantische rol spelen. In de internetsector zijn Chinese startups vaak westerse bedrijven voorbijgestoken. Het mag dus geen verwondering wekken dat al deze sectoren kansen scheppen voor Belgische bedrijven.

Het is dus duidelijk dat China zich in sneltempo aan het hervormen is en een economische transformatie doormaakt die wereldwijde gevolgen heeft. De vraag is dan ook of de Chinese markt ook interessant is voor uw bedrijf. Ondanks dat China een markt een niet te versmaden is die meer en meer van strategisch belang wordt, toch zijn niet alle markten even lucratief. Ondanks dat China bijvoorbeeld  nog altijd 50% van al het wereldwijde cement produceert en gebruikt is die markt al enorm verzadigd en kampt ze met overproductie. Hetzelfde geldt voor de staalindustrie. Daarnaast is China ook geen eenvoudig land. Velen hebben geprobeerd, en velen zijn van een kale reis teruggekomen. China is geen makkelijke markt. Er is veel concurrentie, het is een heel verscheiden land met veel regionale, culturele en sociale verschillen, en Chinezen zijn doorgewinterde zakenmensen. De Chinese cultuur en manier van zakendoen zijn ook radicaal verschillend van de Belgische. Bovendien hebben Chinese consumenten er een handje van weg om hun manieren en gewoontes te ontwikkelen, die vaak helemaal anders zijn dan de Belgische. Om al die valkuilen te vermijden is goede begeleiding dan ook vaak essentieel. Een goede voorbereiding, gekoppeld aan de nodige expertise kunnen al veel problemen uit de wereld helpen. Het is zeker niet aan te raden om op eigen houtje de Chinese markt te verkennen. Maar voor wie de Chinese draak kan temmen, gaat er een markt voor 1.3 miljard open..

www.eyesinchina.eu

© Limburg Startup - LSU 2024