Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Bouw Droneport uit de startblokken

Eerste bedrijvencampus in de drone-industrie opent begin 2019 haar deuren

Vandaag wordt op de voormalige militaire vliegbasis in Brustem de eerste steen gelegd van de Droneportcampus, de bedrijvencampus voor onbemande vliegtuigsystemen en bedrijven in de dronesector. Droneport Incubator maakt deel uit van de campus en vormt een test- en bedrijvencentrum voor start-ups en groeibedrijven in de dronesector. Droneport is een initiatief van LRM, stad Sint-Truiden, POM Limburg en LRA. De aandeelhouders bundelen de krachten en zorgen met deze nieuwe campus voor een unieke uitvalbasis voor de dronesector. De site speelt in op de snel veranderende luchtvaartsector, waarin drones een steeds prominentere plaats opeisen. Droneport opent begin 2019 haar deuren.

Bedrijven die zich binnenkort op de Droneportsite vestigen, komen terecht op een campus waar zowel start-ups als groeibedrijven hun thuisbasis hebben. Naast kantoren, een incubator voor start-ups, testfaciliteiten en een brasserie, biedt de site ook toegang tot een dronecommunity. Bovendien kunnen dronepiloten er naar hartenlust experimenteren in drie gecontroleerde outdoor testzones. In die zones kunnen drones  hoger vliegen dan normaal toegelaten. En er is meer, want op Droneport kunnen de bewoners rekenen op coaching en sectorgebonden know-how, ondersteuning bij onder andere droneregistratie, het certificeren van dronepiloten en verzekeringskwesties. Droneport is ook een gerespecteerde partner van de Belgische Civiele Luchtvaartautoriteit (BCAA) en ook onderzoek en ontwikkeling nemen er een belangrijke plaats in.

Testzone

Drones kunnen op Droneport vliegen in speciaal afgebakend luchtruim waardoor heel wat bedrijven hun weg naar Sint-Truiden vinden. “Met een outdoor testcentrum, een landingsbaan van 2,4 kilometer, flexdesks en moduleerbare kantoorruimtes voor meer dan honderd werknemers, zal de toekomstige incubator de perfecte uitvalsbasis zijn voor start-ups en groeibedrijven in de drone- en luchtvaartsector. Het doet ons plezier om een oude site te zien transformeren naar een innovatieve plek waar bedrijven aan nieuwe, technologische toepassingen in de drone-industrie kunnen werken.   Het brengt niet alleen businessopportuniteiten, maar ook extra werkgelegenheid naar Limburg en zet onze provincie opnieuw als innovatieve hotspot op de kaart”, zegt Erik Gerits, Voorzitter POM Limburg.

“Met Droneport wordt de voormalige militaire vliegbasis in Brustem getransformeerd tot een test- en businesscentrum voor Unmanned Aircraft Systems, drones dus”, zegt Stijn Bijnens, CEO van LRM. “Op de Droneport site vinden ook nog altijd reguliere luchtvaartactiviteiten plaats. En die complementariteit is erg belangrijk omdat het toch om twee totaal verschillende ecosystemen gaat die in de toekomst wel in hetzelfde luchtruim zullen moeten samenleven. Die kruisbestuiving tussen nieuwe bedrijven in de drone-industrie en traditionele luchtvaartbedrijven is erg belangrijk. De luchtvaartsector verandert in sneltempo, wij willen met deze nieuwe site op die veranderingen inspelen.”

“Met Droneport zet Sint-Truiden zich zowel nationaal als internationaal op de kaart als innovatieve en ondernemende stad.”,  voegt Veerle Heeren, burgemeester van Sint-Truiden toe. “Drones spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van slimme steden: ze kunnen gegevens verzamelen, parkeergedrag monitoren of een gebied in beeld brengen. En dat is nog maar het begin. Bedrijven kunnen naar hartenlust experimenteren en groeien binnen de dronesector. Dat deze unieke site in onze stad wordt uitgebouwd biedt heel wat opportuniteiten. Niet alleen voor onze stad maar voor het ganse land. Hierdoor ontwikkelt Sint-Truiden zich als het Europese kennis- en expertisecentrum van deze toekomstbepalende technologie.”

Universele wetgeving

De huidige site wordt momenteel uitgebaat door LRA. “Op dit moment vinden er jaarlijks nog heel wat recreatieve en een deel commerciële vluchten plaats op de luchthaven van Brustem. Nu kunnen op Droneport ook heel wat dronepiloten aan de slag. Deze drones kunnen in drie gecontroleerde zones hoger vliegen dan normaal toegelaten. Niet onbelangrijk aangezien het aantal onbemande vluchten stijgt en er nood is aan duidelijke regulering”, legt Jacques Waldeyer, zaakvoerder Limburg Regional Airport, LRA, uit. “Bovendien heeft elk land een eigen, maar zeer beperkte regelgeving wat betreft drones. Eén van onze uitdagingen is dus ook om de wetgeving rond drones op de politieke agenda te krijgen en om die wetgeving universeel te verenigen. Pas dan gaat het duidelijk worden tot wat de dronesector in staat is.”

De dronesector krijgt voorrang op de site, maar dat betekent niet dat de “klassieke” luchtvaartsector er niet welkom is. De LRA-loods biedt ruimte aan 55 vliegtuigen en kan uitbreiden tot 65 vliegtuigen. De controletoren biedt een 360°-zicht op de startbaan, de taxitrack en het platform.

© Limburg Startup - LSU 2024