Terug naar overzicht
4 maart 2018

Opinie: De piek moet nog komen Opinie

Toekomstdenker @Made in Limburg: De piek moet nog komen

Voor Made in Limburg keken we in onze glazen bol: Hoe ziet het StartUp landschap eruit binnen 5 jaar?

De aandacht die ondernemers en start-ups momenteel krijgen, heeft de mindset naar ondernemen veranderd in sterk positieve zin. Hierdoor is het aantal ondernemers die hun kans wagen en een eigen start-up beginnen de laatste jaren sterk toegenomen. Deze nieuwe ondernemersdynamiek zal de toekomst van én voor start-ups zeker beïnvloeden.

“We zijn  zeker nog niet aan ‘de piek’ wat betreft het aantal start-ups in onze provincie of België. Het aantal zal zeker nog toekomen, daar zijn diverse indicaties voor”

Ten eerste: We zien nu al in verschillende sectoren dat economische activiteiten ontmanteld worden tot nieuwe (deel)opdrachten. Deze outsourincg biedt directe opportuniteiten voor starters en start-ups. Dit zal de volgende jaren alleen maar toenemen. De ICT sector is hierin vandaag al een mooi voorbeeld.Ten tweede zie ik dat verschillende sectoren elkaar nog meer gaan vinden. Van hieruit kunnen weer nieuwe business-opportuniteiten ontstaan. We zien nu al dat start-ups vaak multidisciplinair zijn: ze focussen allemaal op een klein deel van het probleem, maar samen kunnen ze veel meer realiseren. Zodra deze ondernemers de krachten bundelen ontstaan nieuwe opportuniteiten over de verschillende sectoren heen: kunst, ICT, energie, gezondheidszorg, media, mode… Deze cross-overs worden in de toekomst extra belangrijk. Zo zien we in de ICT-sector bijvoorbeeld al heel wat kruisbestuiving tussen technologie en gezondheidszorg. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Overaanbod?

En niet alleen op vlak van cross-overs en groei verwacht ik heel wat veranderingen. Ook in de service en dienstverlening gericht naar jonge ondernemers, denk ik dat we enkele veranderingen kunnen verwachten. Op dit moment is er een enorm aanbod aan initiatieven gericht naar start-ups: heel veel ondernemingen en instellingen organiseren workshops, opleidingen en adviessessies voor (jonge) ondernemers. Dit (over)aanbod zorgt voor gezonde concurrentie tussen de verschillende dienstverleners. Hierdoor zal  het aanbod op lange termijn slinken en is verdere professionalisering van de dienstverlening mogelijk. Incubatoren begeleiden jonge bedrijven in hun groeitraject. Deze incubatoren blijven de komende jaren een belangrijke rol spelen, maar ze worden in de toekomst nog meer aangevuld met virtuele incubatoren of netwerken. Een sterk netwerk en clusterwerking laten starters en start-ups groeien naar een ander niveau. Deze netwerken kunnen spontaan ontstaan en hebben vaak een tijdelijk karakter.

Momenteel gaat er erg veel aandacht naar jonge, beginnende start-ups. Mijn vermoeden is dat deze aandacht de komende jaren verschuift naar meer begeleiding en aandacht voor groeiers. Bovendien moeten start-ups sneller kunnen schalen van €500K omzet tot €5M. Om dit te realiseren is o.a een intensievere samenwerking tussen start-ups en gevestigde bedrijven cruciaal. Beiden gaan elkaar sneller en beter vinden.

Ecosysteem
Waar we vandaag nog tevreden zijn met het bekendmaken van recordcijfers wat betreft het aantal start-ups, gaan we de volgende jaren meer communiceren over start-ups die succesvol zijn én een meerwaarde betekenen voor onze economie. Doordat het start-up landschap nog erg jong is, zal er de volgende jaren een natuurlijke selectie plaatsvinden. Het zullen de succesvolle groeiers zijn die meer met de aandacht gaan lopen. Op basis hiervan zullen we ook kunnen evalueren welke ecosystemen succesvol zijn.  Programma’s voor (sterke) groeiers zullen toenemen, daar waar het aanbod voor pré-incubatie en pure startersbegeleiding zal afnemen. Deze evolutie zal ook een zekere verstrenging van het starterslandschap met zich meebrengen.

De laatste jaren merken we een ommekeer in de mindset naar ondernemers toe, zeker wat betreft start-ups. Het aantal nieuwe bedrijven nam sterk toe.  Sommige durven zeggen dat een bedrijf starten misschien iets té populair is geweest en spreken daarom over een ‘hype’. Ik wil geloven dat ook de ondernemers waarvan de start-up niet doorgroeit, een belangrijke les geleerd hebben. Door de intensieve begeleiding van het start-up landschap zullen ze ook beter gewapend starten aan een nieuwe uitdaging. Hetzij als ondernemers, hetzij als werknemer in een bedrijf.

Starten is altijd risicovol, zeker als het gaat over innovatieve en schaalbare businessmodellen. Ondersteuning is daarom erg belangrijk. Een goede omkadering met waardevolle programma’s, aangepaste werkplekken en ondersteuning van een dynamisch ecosysteem helpt start-ups om sneller te kunnen groeien. Deze opgebouwde dynamiek speelt momenteel een belangrijke rol in de groei van start-ups en zal ook in de toekomst het verschil maken ten opzichte van andere regio’s. Maar er is meer nodig: start-ups hebben ook nood aan financiële ondersteuning. De nood aan risicokapitaal zal blijvend aanwezig zijn in het landschap.

Buitenland
Start-ups moeten groots durven denken: internationaal. De toekomst ligt niet alleen in Limburg of België. Hun ambitie moet over de grenzen heen gaan. De strategie om de internationale markt te bespelen moet vanaf het begin aandacht krijgen. Dit is een belangrijk aandachtspunt als we willen dat de start-ups van vandaag  doorgroeien tot waardevolle ondernemingen in de toekomst. De samenwerkingen met andere provincies, de Euregio en allerlei organisaties over de grens vormen hier een belangrijke schakel.

Tenslotte  hoop ik dat tegen 2023 het aantal investeringen in start-ups enkel zal toenemen en dat de gevestigde bedrijven in onze provincie nog meer de reflex kweken om samen te werken met start-ups. Dat is dé manier om samen te groeien naar een economisch sterke regio

Lees het artikel hier

Auteur: Marc Beenders, LSU
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NieuwsWhat‘s new around the block