Terug naar overzicht
20 juli 2018

Travelling with a startup Nieuws

Startups en incubatoren, wat moet ik ermee als gevestigd bedrijf?

Al te vaak worden startups en gevestigde bedrijven gezien als 2 aparte werelden. Niets is minder waar. Ze kunnen van elkaar leren en nog belangrijker: met elkaar zaken doen. Daarom is het belangrijk dat zowel de startup als het gevestigd bedrijf contact met elkaar zoekt. Waarom? Er zijn verschillende goede redenen te bedenken.

Samenwerken met start-ups kan een echte boost geven aan het innovatiever maken van gevestigde (grote) bedrijven. Start-ups zijn wendbaar en flexibel. Ze zijn in staat om creatieve verdienmodellen uit te proberen. Bovendien zijn ze mediagenieker en meer knuffelbaar dan de grote bedrijven. Ze weten dus nieuwe ingangen te vinden. Ze worden niet gehinderd door hun ‘legacy’ en hoeven hun ‘brand’ niet te beschermen. De starters zijn echt gecommiteerd aan hun doel: zonder succes geen loonstrook.

Grote(re) gevestigde bedrijven hebben al klanten. Ze kunnen start-ups daarom toegang tot de markt bieden om producten en prototypes te testen of pilots in de praktijk te brengen. Daarnaast beschikken de ondernemingen over veel kennis; bijvoorbeeld over juridische zaken, communicatie en marketing maar ook over hoe besluitvorming verloopt bij de klant. Bij succes kunnen ze snel opschalen. Maar voordat die corporates eens in beweging komen…

5 tip om als  gevestigd bedrijf goed samen te werken met een startup

TIP 1: Zoek mensen in je organisatie die er plezier in hebben om de verschillen te overbruggen en maak ze verantwoordelijk voor de samenwerking.

Als er iets dat startups te weing hebben, dan is het wel tijd. Ze weten van aanpakken en willen de snelheid erin houden. Het zijn doeners met een duidelijk idee. De corporate besluitvormingsprocedures en bedrijfsprocessen duren vaak te lang. Medewerkers hebben vaak meerdere projecten tegelijk zodat ze hun capaciteit zo efficiënt kunnen inzetten. Start-up’s hebben maar één project. Als het project stil staat, staat de business stil.

TIP 2: Zorg ervoor dat je snelheid kunt faciliteren door de start-up te laten werken met een medewerker met mandaat en een duidelijke opdracht om het project tot een succes te maken.

Het is erg verleidelijk om samen aan de slag te gaan met het uitwerken van de propositie en de technische haalbaarheid van het product. Maar zorg dat je elkaar eerst goed begrijpt. Vraag naar elkaars drijfveren. Wanneer is de samenwerking geslaagd? Hoe gaat ieder bedrijf geld verdienen? Welke tegengestelde belangen zijn er eigenlijk? Wanneer wordt de andere partij echt boos? En hoe ga je dan met elkaar om? Welke termijn hebben jullie beiden voor ogen? Het is verleidelijk om de zaken niet te bespreken: “We zijn samen toch lekker bezig en kunnen het goed met elkaar vinden”. We denken vaak de ander zijn belangen in te kunnen vullen.

TIP 3: Houd een workshop om elkaars belangen helder te krijgen en schrijf ze uit. Dan pas worden ze expliciet.

De laatste tip lijkt in tegenspraak met de tip om de vaart erin houden, wat zo belangrijk is voor start-ups. Toch hoeft het niet veel tijd te kosten als je een gestructureerde aanpak hanteert. Geloof me; het is de tijd waard. Als je deze stap overslaat komt het vraagstuk op een ongemakkelijk moment terug als de kaarten al geschud zijn.

Tip 4: Schrijf een contract in gewone mensentaal. Vraag de bedrijfsjurist alleen om te bepalen waarover afspraken gemaakt moeten worden maar schrijf deze in ‘gewone mensentaal op’.

Er zijn veel start-ups. Als je je ervoor openstelt kun je dagelijks nieuwe bedrijven ontmoeten. Maar als je niet weet wat je nodig hebt is het lastig zoeken. Van de andere kant gezien: voor start-ups zijn grote ondernemingen moeilijk te doorgronden. De organisatiestructuren op websites zijn vaak nikszeggend of achterhaald. Start-ups hebben vaak de ervaring van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Dat bedrijven wel enthousiast zijn over hun pitch maar dat ze erna niks meer hebben gehoord.

TIP 5: Kom op de plekken waar je start-ups kunt ontmoeten. Op www.Limburgstartup.be staat een mooi overzicht.

Als je een goede samenwerking hebt opgezet. Benut deze dan ook echt. Vaak vragen start-ups een cash bijdrage om hun ‘valley of death’ te overbruggen. Maar zijn ze daar wel het beste mee geholpen? Kan je niet meer bijdragen? Houd voor ogen welke doelen jouw onderneming wil bereiken met de samenwerking. Leer van de experimenten die de start-up doet. Leer van de manier van werken en de focus die een goede start-up heeft. (bron: Jan van de Ven, Eneco)

Inspiratie tot samenwerking

Alles begint bij een kennismaking. De Limburgse incubatoren ontvangen je met veel plezier voor een rondleiding en persoonlijke uitleg over hun werking en startups.

Je kan ook concrete stappen zetten om ondergedompeld te worden in de Limburgse startup scene

  1. Word Startup Coach Ondernemen is ook op tijd even stilstaan, nadenken en reflecteren. Een coach kan hierbij heel nuttig zijn. Deel je ervaring aan startups en tegelijkertijd krijg je evenveel enthousiasme en inspiratie in de plaats. Registreer je hier
  1. Laat een startup op stage komen nodig een startup uit om op stage te komen in jouw bedrijf. Zoek raakvlakken en wie weet onstaan er onmiddellijk opportuniteiten. Heb je interesse, contacteer Limburg Startup
  1. Bezoek een incubator en spreek met een aantal startups in specifieke sectoren zoals drones, 3D printing, Virtual Reality, cleantech, healthtech…een afspraak maken kan je met Limburg Startup
  1. Laat eens een Raad van Bestuur of Management Team doorgaan in een incubator. Het inspireert ongetwijfeld het hele team!
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NieuwsWhat‘s new around the block