Primeur in de Esport-wereld: lancering voedingssupplement Qallo
Een primeur voor de Esports-wereld (professional gaming) wereld in België: startup Qallo lanceert vanaf vandaag gespecialiseerde voedingssupplementen die Esports-atleten zullen ondersteunen in hun prestaties. Verder opent Qallo het eerste ‘Esports Performance Center’ in België, een unieke locatie waar (internationale) Esports-teams kunnen komen trainen. Qallo werd opgericht door de 3 ondernemers Alexander Van Laer (gekend van het tv-programma ‘Jonge Wolven’), Niels Peetermans (UHasselt) en Moos Tits.
De wereld van professioneel gamen is vandaag reeds een internationale miljardenmarkt. Wereldwijd nemen gamers het online en tijdens live evenementen tegen elkaar op om te beslechten wie zich de beste van de wereld mag noemen. Dat blijkt een lucratieve zaak. Zo won de Deen Johan Sundstein, beter bekend als ‘N0tail’, de afgelopen jaren reeds 7 miljoen dollar aan prijzengeld. De Nederlander Dave ‘Rojo’ Jong won afgelopen jaar samen met zijn kompaan meer dan 2 miljoen dollar aan prijzengeld na hun tweede plaats op het wereldkampioenschap van het populaire spel Fortnite.
Voedingssupplementen met Belgisch kwaliteitslabel
Binnen Esports draait alles rond mentale prestaties. “Wanneer mensen denken aan concentratie en focus, maken ze vaak de link naar cafeïne en de bijhorende drankjes”, legt medeoprichter en Qallo-CEO Alexander Van Laer uit. “Daar willen we komaf mee maken. Samen met een professor van de KU Leuven ontwikkelden we een unieke formule ter bevordering van mentale focus, en dat zonder cafeïne.” Naast het bevorderen van mentale focus wil de start-up zich ook toeleggen op slaap. “Slaap is de allerbelangrijkste schakel voor optimale, mentale prestaties. Vandaar dat het ontwikkelen van een formule ter bevordering van slaap een logische stap was voor ons.”
Dat de ondernemers België uitkozen als uitvalsbasis om hun internationaal e-commerce bedrijf te lanceren is geen toeval. “België staat in het buitenland gekend als een kennisindustrie met een hoog kwaliteitslabel”, zegt Van Laer. “Denk bijvoorbeeld aan onze wereldberoemde farmaceutische industrie, chocolade, en bieren. Onze doelstelling is om Esports-voedingssupplementen toe te voegen aan de lijst met hoogwaardige Belgische exportproducten.
Gaming als topsport
Het succes van de explosieve groei binnen Esports komt mede door het aantal kijkers van de nieuwe sport. “Na het ereldkampioenschap voetbal, de Olympische Spelen en Formule 1, is Esports de meest bekeken sport ter wereld”, vertelt Van Laer. “Er kijken wereldwijd meer dan 200 miljoen mensen naar de Esports-competities. Dagelijks kijken er meer mensen naar gaming video’s, zoals competities en gaming streams, dan er mensen naar Netflix, HBO en Hulu samen kijken.” Esports heeft alle elementen om gedefinieerd te worden als topsport. Verschillende Belgische voetbalclubs kwamen reeds naar buiten met hun Esports-teams, zoals K.R.C. Genk, R.S.C. Anderlecht, K.V. Mechelen en Club Brugge. Maar ook de wereldberoemde DJ’s Dimitri Vegas & Like Mike lanceerden hun eigen team ‘SMASH Esports’.