Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Expert Talk: Waarom startups falen: herken en voorkom de valkuilen

Een nieuw bedrijf opstarten is spannend. Wie droomt er niet van om zijn of haar startup te zien uitgroeien tot the next big thing? Maar de harde realiteit is dat ongeveer 90% van alle startups faalt. 10% haalt zelfs hun eerste verjaardag niet, en nog eens 70% houdt er mee op tussen jaar 2 en 5.
Veel falingen zijn terug te brengen naar een paar veelvoorkomende fouten. Vandaag delen onze businesscoaches de meest voorkomende redenen waarom startups falen, zodat jij deze valkuilen kan leren kennen en vermijden. Zo helpen we je om jouw startupdromen alle kansen te geven.

-> Redenen waarom 10% van de startups faalt binnen het eerste jaar:
● Het idee is geweldig, maar helaas is het team dat niet: zelfs de beste ideeën hebben geen kans op slagen zonder de juiste skills en synergie in het team.
● Er is (nog) geen marktvraag: je hebt (nog) niet voldoende met klanten gesproken.
● Te veel aanpassingen aan je product/dienst verwarren de markt en jagen vroege gebruikers weg: serieus, praat met je klanten.
● Je aanbod heeft prijsproblemen: het is te duur voor je klanten, waardoor je geen tractie krijgt, of het is te kostbaar om te produceren tegen die prijs.

-> Redenen waarom 70% van de startups faalt in jaar 2-5:
● De organisatie groeit te langzaam of te snel: mik op duurzame groei boven alles.
● Niet de juiste mensen op de juiste plek, vooral in het senior management, of de investeerders (VC’s) passen niet bij de startup: zorg ervoor dat je dezelfde waarden deelt en dezelfde verwachtingen hebt.
● De oprichters zijn te optimistisch en zien alleen wat ze willen zien: weet je nog dat we zeiden “praat met je klanten”? We bedoelden luister naar je klanten.
● Het geld raakt op door een hoge cash burn en gebrek aan fondsen/financiering: hou altijd een oogje op de runway en draai elke cent om alsof het je laatste is.
● Wanneer dingen misgaan, laat het management zich leiden door emoties: woede, schaamte, verdriet en ontkenning leiden allemaal tot slechte besluitvorming.

Hieronder vind je een checklist. Bekijk deze bouwstenen en controleer of ze allemaal aanwezig zijn. Leg je ideeën ook voor aan externe mensen. Vreemde ogen dwingen en dat geldt ook in de startupwereld: ze helpen je nuchter te kijken naar aspecten die je anders zouden ontgaan.

Onvoldoende Verkoop
Verkoop is de levensader van elk bedrijf, groot of klein. Dit lijkt zo vanzelfsprekend dat het onmogelijk is om hier tekort te schieten, en toch gebeurt dat erg vaak. Of het nu komt doordat je geen leads kunt vinden of geen deals kunt sluiten, het resultaat is hetzelfde: je verkooptraject loopt vast.

Business coach Inge Wouters legt uit: “Het is iets dat ik keer op keer zie: oprichters die te veel tijd achter hun bureau doorbrengen in plaats van met hun potentiële klanten te gaan praten. Of liever, ze praten wel, maar ze luisteren niet echt: ze willen alleen positieve feedback horen en durven niet door te vragen naar wat er beter kan. In werkelijkheid moet je daarbuiten bij je klanten zijn, ze vragen stellen, hun noden doorgronden en voortdurend proberen zwakke punten in je bedrijf te vinden zodat je die kunt oplossen voordat ze een probleem worden.”

Business coach Christophe Cieters voegt toe: “Zelfs als je jouw ‘perfecte’ product in isolatie bouwt, is de kans klein dat het zal slagen zonder contact met je klanten. Het is cruciaal om die verkoopgesprekken vroeg te beginnen, zelfs voordat je product klaar is. Zo krijg je niet alleen concrete feedback van klanten, maar leer je ook hoe je moet verkopen. Veel startups betreuren achteraf dat ze te lang hebben gewacht met het beginnen van deze gesprekken, niet beseffend dat verkopen ook tijd kost om op gang te komen. Om deals te sluiten moet je trouwens direct contact maken met je klanten, niet alleen een hoop e-mails versturen.”

Kan jouw sales pipeline wel een boost gebruiken? Schrijf je in voor ons Market Me programma, met bewezen resultaten!

Onvoldoende Marktvalidatie
Het vinden van een product-markt fit is cruciaal voor het succes van elke startup. Welke uitdaging los jij op op een unieke manier die geen enkele andere concurrent kan? En zijn deze uitdagingen top of mind voor je klanten, of zijn ze eerder een nice to have? Jouw ideale klanten zijn degenen die het meest lijden onder de problemen die jij oplost. Wie zijn ze, hoeveel zijn er in dat marktsegment, en waar vind je ze?

Business coach Inge vertelt ons: “Het kan zeer verleidelijk zijn voor oprichters om in hun eigen hoekje te blijven, schavend en bouwend aan dat perfecte product – volgens hen. Ze ontwikkelen hun product in isolatie, gebaseerd op wat zij denken dat de klant wil. Alleen om er dan later achter te komen dat ze belangrijke aspecten gemist hebben, of dat er simpelweg geen markt voor hun product bestaat. De realiteit is dat je van in het begin met je klanten moet communiceren, moet luisteren naar hun pijnpunten en je product dienovereenkomstig moet aanpassen. Het is een iteratief proces, je moet naar buiten gaan en écht luisteren naar je klanten. Dit is essentieel om het punt te ontdekken waar je product echt aan de marktvraag voldoet.”

Business coach Christophe voegt toe: “Tenzij je klant duidelijk aangeeft dat een specifieke functie hen zou overtuigen om je product te kopen, of er meer geld voor te willen neertellen, is het niet de moeite waard om er tijd aan te besteden.”

Heb je een uniek product of bijzondere dienst in gedachten? Pitch het aan onze jury en versnel de groei van je startup met ons acceleratorprogramma.

Over-aanpassing
Het is een gemakkelijke waar veel oprichters inlopen: te veel aanpassingen aan hun product of dienst. Hoewel het lijkt alsof constant tweaken je aanbod zal verbeteren, is de kans groot dat het de markt zal verwarren en vroege gebruikers afschrikken.

Business coach Christophe zegt: “Een gebrek aan focus is een echte killer. Alles voor iedereen willen zijn is niet alleen onmogelijk, het jaagt klanten net weg omdat niemand voelt dat het product precies goed voor hen is. Richt je op een specifieke, onderbediende niche, toon hen de waarde van je oplossing en breid uit van daaruit.”

Business coach Inge: “Ik heb veel oprichters de weg zien kwijtraken door hun product voortdurend aan te passen op basis van elk stukje feedback die ze ontvangen. In plaats van een beter aanbod te creëren, breng je zo je vroege supporters in de war en jaag je hen weg. De oplossing is om serieuze gesprekken met je klanten aan te gaan. Begrijp hun kernbehoeften en richt je op zinvolle verbeteringen die hun ervaring verbeteren zonder hen te overweldigen. Je kunt niet alles voor iedereen zijn.”

Verkeerde Teamsamenstelling
Een geweldig idee is zeker een goed startpunt om te beginnen met je startup succes, maar het is slechts een deel van het volledige plaatje. Zelfs de beste ideeën zullen het niet redden als je niet de juiste vaardigheden of synergie in je team hebt. Een verkeerde teamsamenstellingkan je vooruitgang ernstig belemmeren.
Business coach Sabine Claeys zegt: “Om als ondernemer te slagen, heb je een breed scala aan vaardigheden nodig, en het is ongelooflijk zeldzaam dat één persoon die allemaal heeft. Daarom is het cruciaal om een gebalanceerd team met complementaire vaardigheden te vormen, en jezelf te omringen met (externe) experts. De reis van een startup is onvoorspelbaar en uitdagend. Het vraagt heel veel van de oprichters, zowel professioneel als persoonlijk. Een realistische kijk op zaken en een gezonde dosis doorzettingsvermogen zullen je daar ver bij brengen.”

Slechte Financiële Management

Een robuust businessplan is jouw gps naar succes. Het helpt je van bij de start van je bedrijf om de complexiteit te navigeren door duidelijke doelen en strategieën te bieden. Even belangrijk is het behouden van organisatorische en financiële wendbaarheid. Zorg ervoor dat je een buffer hebt om onverwachte kosten of vertragingen in inkomsten op te vangen.
Olivier Verhaege, executive bij Start it partner Umain, deelt zijn inzichten: “Ik heb startups zien worstelen omdat ze meteen op zoek gingen naar externe financiering zonder eerst hun interne middelen na te kijken. Het komt ook vaak voor dat ze niet elke uitgave goed in de gaten houden, wat leidt tot onnodige kosten. Geen financiële buffer aanleggen om onverwachte uitgaven of vertragingen in de inkomsten op te vangen, kan een andere grote valkuil zijn. Bootstrapping en zorgvuldig financieel plannen zijn cruciaal om deze problemen te vermijden.”

Geen Duidelijke Afspraken

Een laatste cruciale les voor startups is het belang van duidelijke en goed gedefinieerde afspraken. Dit aspect wordt gemakkelijk over het hoofd gezien in de opwinding van de start van een nieuwe onderneming, maar vage of informele regelingen kunnen later tot aanzienlijke problemen leiden.
Start it partner Monard: “Het is essentieel om afspraken op papier vast te leggen, niet alleen met klanten en leveranciers, maar ook onder mede-eigenaren of medeoprichters. Deze contracten moeten duidelijk de rollen, verantwoordelijkheden, verwachtingen en procedures voor het oplossen van geschillen omschrijven. Een gebrek aan duidelijkheid kan misverstanden doen ontstaan, wat kan leiden tot conflicten die het bedrijf kunnen doen ontsporen. ”

Ben je klaar om je startupvisie werkelijkheid te laten worden en deze veelvoorkomende valkuilen te vermijden? Sluit je aan bij het Start it @KBC programma en krijg toegang tot deskundige begeleiding, middelen en een ondersteunende gemeenschap. Pitch jouw unieke product of dienst aan onze professionele jury en versnel de groei van je startup.

Neem de volgende stap in je ondernemersreis met Start it @KBC. Meld je nu aan en begin met het bouwen van een duurzame en succesvolle onderneming!

Lees meer en meld je hier aan of contacteer je Start @KBC contactpersoon voor Limburg: Nadia Van der Velden

© Limburg Startup - LSU 2024