Constantijn van Oranje-Nassau opent Limburg Leads
LRM, LIOF & NRW.BANK versterken
euregionale samenwerking op tweedaags netwerkevent
Vandaag trapt Constantijn van Oranje-Nassau als start-upambassadeur het euregionale netwerkevent Limburg Leads in gang. Het tweedaagse B2B-event draait dit jaar rond circulair ondernemen, duurzaamheid, digitalisering, mobiliteit en talent en is dé plek waar toonaangevende sprekers, succesvolle ondernemers en potentiële investeerders elkaar ontmoeten. Nieuw dit jaar: de Start-Up Arena, een initiatief van LIOF (NL), LRM (B) & NRW.BANK (D) waar dertig start-ups uit Nederland, België en Duitsland hun businessidee kunnen pitchen voor een groot publiek.
Start-Up Arena
De vele nieuwe start-ups in de Euregio laten duidelijk zien dat onze regio allesbehalve stilstaat. Om van hun idee een succes te maken, is het cruciaal dat ze in gesprek gaan met experts, overheidsinstellingen en succesvolle ondernemers. LRM, LIOF (NL) en NRW.BANK (D) werken samen tijdens Limburg Leads 2021 en zetten hun netwerk in om grensoverschrijdend samenwerking te bevorderen. De drie partijen zijn er aanwezig in de Start-Up Arena met in het hart een pitching arena. Dertig start-ups uit Nederland, België en Duitsland krijgen de kans om hier hun idee te presenteren aan een breed publiek van potentiële investeerders en andere zakelijke partners en zo de volgende stap te zetten. LRM bezorgde tien start-ups uit het Limburgse incubatorennetwerk een uitnodiging voor de groepsstand.
LRM, LIOF en NRW.BANK zijn sinds 2019 partners en slaan regelmatig de handen in elkaar om ondernemers in de Euregio samen te brengen en met elkaar te verbinden. De gezamenlijke deelname aan Limburg Leads is perfect te kaderen binnen die ambitie.
Constantijn van Oranje-Nassau, boegbeeld van Techleap.nl én daarmee start-upambassadeur in Nederland, is vandaag aanwezig en geeft de aftrap van het tweedaagse evenement. Techleap.nl is verantwoordelijk voor het nationale start-up- en scale-upbeleid in Nederland en wil de doorgroei van scale-ups naar grote technologiebedrijven bevorderen.
MoneyRoom
Naast de Start-Up Arena is er ook een MoneyRoom waar innovatieve bedrijven uit de Euregio hun businessidee kunnen pitchen en advies krijgen van ervaren ondernemers én van experts uit de drie euregionale tech-campussen Corda Campus (B), Brightlands (NL) en DigitalHub (D). Mogelijks verlaten de start-ups Limburg Leads dus met een business angel die bereid is te investeren.
“Dankzij LRM zijn we in contact gekomen met het Limburg Leads event”, zegt Geoffrey Ceunen, Senior Business Development Manager bij CRANIUM, één van de start-ups die de gezamenlijke stand bemannen. “De volgende stap in de ontwikkeling van CRANIUM is vooral gericht op internationale expansie. Limburg Leads is dus een unieke aangelegenheid om verder te groeien in de Euregio!”
Internationaal groeien
“We willen actief inzetten op partnerships in onze buurlanden”, zegt Tom Vanham, CEO LRM. “LRM, LIOF en NRW.BANK bemannen twee dagen samen één stand. Limburg Leads is het perfecte moment om Belgische start-ups, innovatieve campussen en incubatoren te linken aan andere internationale bedrijven. Bovendien informeren we bezoekers hier over grensoverschrijdende activiteiten en financiële ondersteuning.”
Tys van Elk, directeur LIOF: “Middels de Start-Up Arena kunnen we laten zien welke innovaties de Euregio in huis heeft rondom tal van transities. Start-ups komen in contact met businesspartners en potentiële investeerders uit de Euregio waardoor nieuwe groeikansen en samenwerkingen ontstaan. Dat is ook wat we in de samenwerking met LRM en NRW.BANK nastreven.”
“De Start-Up Arena is voor start-ups uit Noordrijn-Westfalen een uitgelezen opportuniteit om hun netwerk in het buitenland uit te breiden”, zegt Michael Stölting, bestuurder bij NRW.BANK. “Dat is belangrijk, want hun goede ideeën bieden een antwoord op wetenschappelijke, ecologische en sociale vraagstukken. Daarom zijn we er als investeringsbank graag bij.”