1. Employer Branding
-Speel je startup-troeven uit: broeinest van ideeën, je bent geen nummer, de CEO werkt dagelijks mee aan het front, …
2. Rekruteer streng
-Rekruteer op feiten, maar hou ook rekening dat je wel samen +10 uren op 10m² zit: specifieke know-how / competenties maar ook een ‘click’ nodig tussen de nieuwe collega en jou. Heeft je (toekomstige) collega de juiste mentaliteit?
-Gebruik close know-how om mee een interview te doen: een boardmember, een goede kennis die ook in de business zit, …
-Gebruik ook tools voor assessment en probeer mis-recrutement te minimaliseren: zo een tool kost je maar 1% van een mislukte recrutering investering.
3. Cultuur
– De flexibiliteit van omgang met work/life
– De gratis espresso machine
– De kansen om echt impact te creëren en diverse rollen te mogen doen
4. Krijg loyale medewerkers
– Geef vertrouwen en ga er vanuit dat medewerkers het goed bedoelen
– Geef ruimte voor initiatief, laat kansen pakken, heb aandacht voor de betrokkenheid
– Geef eerlijke en snelle feedback, speel op de bal
– Geef open-communicatie, betrek medewerkers
– Geef hulp
5. Focus op je core
– Laat je ondersteunen
– Ontzorg wat niet je core is zoals verloning, facturatie, subsidies, financieel, IP, …