Je klant centraal zetten. Veel bedrijven willen dit tegenwoordig als recurring topic op de agenda. We merken dat procedures, wetgevingen, medewerkers en de klant zelf continu in verandering zijn en er zo voor zorgen dat het hoe langer hoe uitdagender wordt om die ‘customer centricity’ te bewaren in ieder stukje DNA van het bedrijf. Hieronder een aantal eenvoudige tips voor start-ups. Het zijn basics, die ieder mens met een portie gezond boerenverstand kan toepassen. Ze klinken logisch, maar in praktijk stellen we vast dat net die essentiële zaken makkelijk vervagen.
- Begin bij het begin en schrijf je visie, waarden en strategie uit. Stel bij iedere beslissing in vraag of deze strookt met die visie, waarden en strategie van je bedrijf en inden niet, doe de nodige aanpassing. Iedere keer, consequent. Enkel zo bouw je een geloofwaardig verhaal uit en maak je kans dat mensen in jouw verhaal gaan geloven.
- Communiceer duidelijke je verwachtingen. Dit is misschien nog de moeilijkste van de 5 tips. Het blijkt een skill te zijn die we door op te groeien verleerd zijn. We gaan als volwassene vaak uit van veronderstellingen. Omdat het voor jou logisch is, denk je dat voor je gesprekspartner ook zo is. Of omdat jij zo opgevoed bent, denk je dat dat ook geldt voor je gesprekspartner. Doe de test maar eens, iedere keer als het resultaat niet is wat jij verwacht had. Als je onderzoekt waar het mis liep, stel je heel vaak vast dat net dat element niet benoemd werd of anders geïnterpreteerd kon worden. Voorkom daarom ruis op je communicatie. Het bespaart je tijd in het rechtzetten van misverstanden en komt ten goede aan de samenwerking met je interne en externe klant.
- Respecteer de tijd. Is tijd ook voor jou een kostbaar bezit? Dat is het voor de meesten. Helaas durven we er kwistig mee omgaan. Zelf ooit al ervaren hoe frustrerend het is om voor de deur van de winkel te staan wachten die eigenlijk al open moest zijn? Of, op een antwoordapparaat terecht gekomen dat je om 9.15h vraagt om terug te bellen tijdens de kantooruren tussen 9h en 17h. Doe het je eigen klanten niet aan en respecteer de tijd, de openingsuren, het moment van jullie afspraak. Je hebt zelf in de hand of jullie gesprek begint met een mogelijke frustratie, of niet
- Maak je pricing model eenvoudig en transparant. Hoeveel kost het en wat krijg je er precies voor. Je kan hier niet duidelijk genoeg over zijn. Geld is, zeker voor ons als Belgen, nog steeds een gevoelig topic. Veel mensen durven hier niet naar vragen. Door dit heel helder te formuleren, bewijs je je klanten echt een dienst en stel je hen centraal.
- Toon respect. Klanten zijn ook maar mensen. Medewerkers idem dito. Ze centraal stellen begint bij ze te respecteren. Ze centraal stellen begint niet bij jou, jouw bedrijf, jouw product en de voordelen daarvan. Het begint altijd bij hun verhaal.