500.000 euro voor Belgische app Trenara om internationaal door te breken als erkende digitale loopcoach
Van 5 kilometer tot een ultramaraton: met de Belgische loopapp ‘Trenara‘ ontwikkelden Gert Moermans (ingenieur) en Christophe Roosen (autoriteit in de loopwereld) een digitale, slimme loopcoach die veel verder gaat dan simpele registratie van je loopgedrag of onpersoonlijke loopschema’s. Om hun internationale groeiambities voor Trenara te kunnen realiseren, kent investeringsmaatschappij LRM hen een doorbraaklening toe van 250.000 euro, aangevuld met een bankfinanciering van 200.000 euro bij KBC en een groeisubsidie van 50.000 euro bij VLAIO.
Het begon allemaal enkele jaren geleden met een Whatsappberichtje dat Gert Moermans naar Christophe Roosen stuurde. Christophe had in 2016 een operatie aan de achillespees achter de rug en tijdens zijn revalidatie legde hij zich wat meer toe op het trainerschap. Tijdens zijn revalidatie nam hij ook inspanningstesten af op een loopband bij Gert, maar de meetapparatuur was niet stabiel genoeg. Met zijn achtergrond als ingenieur verdiepte Gert zich daarom in de software. Enkele maanden later, in 2017, stuurde hij een Whatsappje om te vertellen dat hij een nieuw, verbeterd algoritme had geschreven om dat probleem aan te pakken. En hij voegde er meteen aan toe dat ze daar een app van moesten maken.
Met de financiële steun van ‘family, friends and fools’ én de investering van vele uren, werd Trenara geboren. Zo is serieel ondernemer en Ironman-triatleet Ismaël Ben-Al-Lal één van de investeerders van het eerste uur. Gert: “Als ingenieur creëerde ik het geroemde algoritme dat elke stap die je zet analyseert. Christophe Roosen is gecertificeerde coach en een autoriteit in de loopwereld, o.a. als coach van Mieke Gorissen. Hij ontwikkelde de schema’s en wetenschappelijke voorwaarden waarbinnen de app Trenara functioneert.”
Die combinatie is meteen ook wat de app zo bijzonder uniek maakt. “Onze trainingsschema’s zijn gebaseerd op jouw persoonlijke historiek, niet op die van een gemiddelde van duizend andere lopers. De schema’s zijn bovendien adaptief: ga je beter vooruit dan verwacht, dan schakelen we bij”, licht Christophe toe. “Daarnaast gaan we verder dan enkel lopen. Zo introduceerden we begin deze zomer gepersonaliseerde krachtschema’s in samenwerking met Maarten Thysen, kinesist bij het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité.”
Van 60.000 naar 125.000 gebruikers
Met wekelijks duizenden actieve gebruikers, coachte Trenara al duizenden lopers richting een persoonlijk record of een blessurevrije looptoekomst. Maar de ambitie van het ondernemersduo reikt veel verder, tot over de landsgrenzen heen. “De tijd van een uit de hand gelopen hobbyproject ligt definitief achter ons. We willen nu inderdaad schalen, en daar zijn middelen voor nodig. Met onze recurrente inkomsten kunnen we absoluut geen grote marketinginspanning doen, terwijl dat wel vereist is als we de hardloopwereld willen veroveren”, stelt Christophe.
Extern kapitaal ophalen was om verschillende redenen nu niet interessant – ondanks interesse. “En zo kwamen we op de piste van de investeringsmaatschappij LRM. LRM is voor ons een baken van vertrouwen. Het feit dat zowel LRM als VLAIO ons project valideren, is voor ons een bewijs dat het succes van Trenara geen toevalstreffer is en een mooie toekomst heeft.”
Concreet kent LRM een Doorbraaklening van 250.000 euro toe aan Trenara. Daarnaast is er bankfinanciering van 200.000 euro bij KBC. VLAIO gaf ook al groen licht voor een groeisubsidie voor internationalisatie ter waarde van 50.000 euro. “Het grootste deel van al dat geld zullen we spenderen aan marketing. Binnen het jaar willen we groeien van de huidige 60.000 gebruikers naar 125.000. Daarbij kijken we de eerste twee kwartalen vooral naar België en Nederland. In de volgende fase willen we ook een stevige voet aan de grond krijgen in buurlanden als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ook het b2b-luik krijgt een vooraanstaande rol in ons business plan.”
En puur sportief gezien? “Op elk groot loopevent willen we honderden deelnemers aan de start hebben staan die zich op een verantwoorde manier voorbereid hebben via Trenara om het beste van zichzelf te geven. We willen onze kleuren zien op élke grote Europese marathon. Daar zitten we in de kernregio al niet ver van af, maar we zien het dus graag ook breder dan dat. Dat is een serieuze uitdaging, maar eentje die we met veel enthousiasme en strijdlust aangaan”, aldus Christophe.
Bij investeringsmaatschappij LRM klinkt alvast hetzelfde enthousiasme en geloof dat de loopapp internationaal veel potentieel heeft. Tom Vanham, Algemeen Directeur LRM: “Met Gerts achtergrond als ingenieur en Christophe als gecertificeerde coach en autoriteit in de loopwereld, vormt dit Limburgs ondernemersduo een gouden combinatie. Bovendien koesteren zij nog heel wat ondernemersdromen met Trenara en weten ze heel duidelijk waar ze naartoe willen. Verder zullen ze hun business stevig uitbreiden richting b2b. Dit is dus geen eindmeet, ze zijn pas uit de startblokken geschoten. Vol ambitie en wetenschappelijk volledig onderbouwd. Vanuit LRM ondersteunen we hen dan ook graag met een Doorbraaklening.”
Gunter Plevoets, Head of Corporate Lending bij LRM: “Met de Doorbraaklening ondersteunen we bedrijven met een Limburg-link bij het definiëren, onderbouwen en implementeren van ambitieuze doorbraakinvesteringen die internationalisering, digitale of duurzame transformatie beogen. Trenara is daar een perfect voorbeeld van. Naast hun focus op internationalisatie en digitalisering, zullen ze ook sterk inzetten op de verdere uitbouw van b2b-samenwerkingen. Kortom: vanuit alle perspectieven zit het goed bij Trenara.”