Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Corporate Venture: Claes Retail Groep en Washcot

Claes Retail Groep (CRG), de holding boven de kledingketens JBC en Mayerline, heeft zopas zijn jaarcijfers neergelegd bij de Nationale Bank. Daaruit blijkt dat de bedrijvengroep van de familie Claes redelijk goed standhoudt in een ‘moeilijke’ markt waarin de prijzen dalen. Bart en Ann Claes laten ook weten dat ze een participatie genomen hebben in Washcot, een West-Vlaamse scale-up die gespecialiseerd is in wasbare luiers.

CRG zag de totale verkoop teruglopen (van 286 naar 267 miljoen euro), te wijten aan de lagere prijzen. De EBITDA kwam uit op 5,8 miljoen en het nettoverlies bedroeg 19 miljoen euro.

“De positionering van JBC en Mayerline wordt momenteel verfijnd, zowel in prijs als inwinkelbeleving”, licht CEO Bart Claes toe. “We spelen in op een veranderend bestedingspatroon, waarbij de klant proportioneel minder geld uitgeeft aan kledij. We doen dat door de kwaliteit van onze producten onveranderd te laten, maar de prijs te laten dalen. We zien dat deze strategie aanslaat.”

Investering
Als familiebedrijf vindt CRG het belangrijk jonge, gepassioneerde ondernemers te ondersteunen bij het zetten van de volgende stap in hun businessplan. “Daarom stapten we in het kapitaal van Washcot, een West-Vlaamse scale-up die een herbruikbare luierservice aanbiedt. Naast een gemeenschappelijk doelpubliek delen JBC en Washcot ook een hart voor duurzaamheid, een langetermijnvisie en vooral de ‘goesting’ om te ondernemen.” JBC gaat de producten van Washcot in het najaar dan ook actief promoten.

© Limburg Startup - LSU 2024