Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

De Belgisch-Amerikaanse start-up Cosmic Aerospace stelde vandaag vanop DronePort een nieuw volledig elektrisch vliegtuig voor, dat mikt op een bereik tot 1.000 kilometer en plaats voor 24 passagiers: de Skylark. De resultaten van de testvluchten met het 1:10 schaalmodel van het vliegtuig (CX-2) zijn veelbelovend en tonen de luchtwaardigheid van dit compleet nieuw soort design van vliegtuig aan. Vandaag maakte het bedrijf bekend dat het naast de ontwikkeling van het volledige elektrische vliegtuig ook werkt aan een tweede, hybride toestel, dat fungeert als een pragmatische tussenstap op weg naar volledig elektrische luchtvaart vanaf o.a. regionale luchthavens.

Cosmic Aerospace heeft met succes de eerste vluchten van zijn volledig elektrisch nieuwe demonstratievliegtuig, de CX-2, op het Truiense DronePort voltooid. Die CX-2 is een schaalmodel met een spanwijdte van ongeveer 4,5 meter van het Skylark-vliegtuig dat ze aan het ontwikkelen zijn. Dit is de eerste demonstratievlucht ooit in Europa met dit soort toestel en een belangrijke mijlpaal voor de luchtvaartsector. Cruciale systemen in het vliegtuig zijn nu gevalideerd, waardoor het doel om elektrische luchtvaart werkelijkheid te laten worden heel tastbaar wordt. Als volgende stap kan men starten met de productie van het eerste prototype op ware grootte, dat de basis zal vormen voor de certificatie van het uiteindelijke productiemodel. Al zal het bedrijf in tussentijd ook eerst een hybride toestel bouwen: Starling. Dat werd vandaag aangekondigd als een tussenstap naar het volledig elektrische vliegtuig.

Christopher Chahine, CEO van Cosmic Aerospace: “We zijn bijzonder trots met deze succesvolle testvluchten, want de CX-2 is tenslotte een volledig nieuw soort vliegtuig. Het telt 32 ingebouwde elektrische motoren, die zijn ontworpen met het oog op efficiëntie, redundantie en een stille werking. Het volledig in eigen beheer gebouwde composieten frame toont bovendien de snelle ontwikkelingscapaciteiten van onze start-up, met slechts vier maanden tussen het eerste ontwerp en de eerste vlucht.”

 

Gloednieuwe nieuwe vorm van mobiliteit

Dit nieuwe vliegtuigconcept opent de deur naar een geheel nieuwe vorm van mobiliteit en heeft het potentieel om een markt te creëren die nog niet bestaat: betaalbare, snelle en duurzame verplaatsingen door de lucht vanaf regionale luchthavens, die vandaag de dag geen commerciële vluchten aanbieden omwille van emissie- en geluidsnormen, maar die vaak dichter bij de eindbestemming liggen en sneller bereikbaar zijn dan de grote nationale luchthavens. “Om je een idee te geven: Europa telt zo’n 2.300 regionale luchthavens, in de US zijn er ruim 5.000”, aldus Marshall Gusman, CTO bij Cosmic Aerospace.

 

DronePort als thuishaven

Nog opvallend is de keuze van Cosmic Aerospace voor België als thuisbasis, en meer bepaald de bedrijvencampus DronePort in Sint-Truiden. “We staan wereldwijd inderdaad steeds hoger aangeschreven als bedrijvenpark en testcentrum voor koolstofvrije en autonome mobiliteit op de grond en in de lucht”, bevestigt Ward Decaluwe, CEO van DronePort. “Daarbij spelen meerdere factoren een rol. Ten eerste wordt de technologie hier geruggensteund door een sterk ecosysteem bestaande uit bedrijven, organisaties en universiteiten met specialisatie in AI, koolstofvrije mobiliteit, datamanagement, duurzame energie en autonome systemen. Alle nodige expertise vind je hier dus gebundeld op één locatie.”

 

Ten tweede biedt DronePort een uitstekende infrastructuur, waaronder een landingsbaan van meer dan 3 kilometer en ultramoderne testfaciliteiten met gescheiden luchtruim. “Bovendien hebben we hier nog 200.000m² beschikbare ruimte, die je in concessie kan nemen om jouw bedrijfsactiviteiten uit te bouwen. Je kan hier dus uitgebreid testen en vervolgens jouw technologie verder commercialiseren zonder te moeten verhuizen.” Ten derde is er de centrale ligging van DronePort in Europa. Parijs, Londen, Straatsburg en Hamburg liggen allen binnen een straal van 400 kilometer. Ook verschillende innovatiecentra, zoals imec in Leuven, en Europese instellingen zijn nabij gelegen.

 

“Die troeven, in combinatie met meerdere pioniers die nu al hun uitvalsbasis op DronePort hebben, sterken onze ambitie om uit te groeien tot een regionale, volledig gerobotiseerde en koolstofvrije luchthaven voor zowel bemande als onbemande vluchten. Uiteraard vormt ook Cosmic Aerospace een belangrijk puzzelstuk in die ambitie”, besluit Ward Decaluwe.

© Limburg Startup - LSU 2025