In juli en augustus kan je elektrisch vliegen tussen de regionale luchthavens van Maastricht, Luik en Aken. Het gaat om een proefproject van ASL Group uit Hasselt dat binnen vijf tot tien jaar kan worden gecommercialiseerd. Ook Brustem Airport/DronePort is tegen dan klaar als emissieloze luchthaven.
Met 100 procent elektrische lesvliegtuigen voor de training van piloten was luchtvaartmaatschappij ASL Group uit Hasselt al een pionier in ons land. Nu gaan ze nog een stap verder, want ook het grote publiek mag aan boord voor een bijzondere ervaring: de eerste internationale elektrische vluchten.
“Dit zijn nog geen commerciële vluchten, het gaat slechts om een voorproefje van de toekomst. Dankzij het pilootproject Electrifly kan je een kennismakingsvlucht in een volledig elektrisch tweezitstoestel maken tussen twee regionale luchthavens”, zegt Johan Maertens, co-CEO van ASL Group. Daarvoor stelt ASL haar terminals in Maastricht en Luik ter beschikking.
In de elektrische lesvliegtuigen is er geen ruimte voor een bagage, enkel de piloot en een passagier kunnen plaatsnemen in de Pipistrel Velis Electro. De inzittenden delen de kosten van een vlucht. Voor de passagier is dat 160 euro heen en terug. “Via de website www.electrifly.store en de app van Electrifly kunnen geïnteresseerden een geluidsarme vlucht, zonder uitstoot van schadelijke stoffen, aanvragen”, zegt Maertens. “Dan wordt gekeken wanneer een piloot beschikbaar is. Het is dus nog niet mogelijk om zoiets te boeken voor een internationale vlucht naar een vakantiebestemming. Zodra dit wel kan, zetten we onze schouders eronder. We willen voorloper blijven.”
De regionale luchthavens van Maastricht, Luik en Aken kunnen tijdens de proefperiode deze zomer kennis opdoen over de haalbaarheid en afhandeling van elektrische vluchten. Naar verwachting binnen vijf tot tien jaar kan batterij-elektrisch worden gevlogen over langere afstanden tot 600 kilometer.
Emissieloos
Ook Brustem Airport/DronePort in Sint-Truiden focust op de uitbouw tot emissieloze luchthaven. “We zijn in gesprek met ASL Group en we doen er alles aan om betrokken te zijn bij projecten rond elektrisch vliegen”, zegt directeur Ward Decaluwe van Brustem Airport/DronePort.
De voormalige militaire luchthaven is een industriepark van 30 hectare voor innovatieve luchtvaartbedrijven. “We zetten zwaar in op het bevorderen van elektrische vliegtechnologie en duurzame luchtvaartpraktijken”, zegt directeur Ward Decaluwe. “Vorige maand zijn we als eerste Belgische luchthaven deel geworden van Electric Flying Connection (EFC), een Nederlands initiatief met ruim 50 leden die actief zijn in duurzaam luchttransport.”
Op het terrein van Brustem Airport/DronePort werkt het Belgisch-Amerikaanse bedrijf Cosmic Aerospace aan een volledig elektrisch vliegtuig voor passagiersvluchten tot 25 personen. “De nieuwe mobiliteit zal bestaan uit airtaxi’s. We geloven echt dat we binnen vijf tot tien jaar groene mobiliteit via de lucht kunnen organiseren. Deze zomer leggen we onze grote loods alvast vol zonnepanelen.”