Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

De Genkse specialist in mobiel leren MobieTrain, meteen ook de Europese marktleider, heeft in een nieuwe kapitaalronde nog eens 9 miljoen euro opgehaald bij bestaande en nieuwe investeerders. Met dat geld wil het bedrijf vooral snel internationaal groeien.

Het gaat als een sneltrein voor het Genkse MobieTrain. De scale-up met hoofdzetel op C-Mine is nog maar goed zeven jaar oud en is al goed bezig om ook in het buitenland door te breken met zijn innovatieve app om werknemers op een gepersonaliseerde manier op te leiden via smartphone of tablet. Dat gebeurt veelal op een leervriendelijke, speelse en allesbehalve schoolse manier.

Medewerkers zonder bureau
Zo gebruiken tal van werkgevers de app bijvoorbeeld om hun medewerkers bij te spijkeren op het vlak van nieuwe producten of diensten van hun bedrijf. Andere bedrijven gebruiken de app dan weer om nieuwe medewerkers snel bij te scholen voor hun nieuwe job. Mobile microlearning, zo heet dat in het jargon. MobieTrain mikt daarbij vooral op de zogenaamde medewerkers zonder bureau: winkelmedewerkers, bouwvakkers, zorg- en logistiek personeel. Volgens recent onderzoek is die tak in de opleidingsbranche wereldwijd goed voor 18,9 miljard euro, en zal die tegen 2027 groeien tot 40,1 miljard euro.

Snelle groei
Het voorbije jaar groeide het bedrijf met drie cijfers en het telt nu 53 medewerkers. Ruim de helft van zijn omzet haalt MobieTrain uit het buitenland. Meer dan 100 bedrijven en organisaties in 30 landen, waaronder merken als Azadea, Diesel, Emirates Post, Hästens, Odlo, Roompot, VF en Via Outlet, trainen hun frontliniemedewerkers nu met MobieTrain.

Goed anderhalf jaar geleden wist het jonge bedrijf nog 4 miljoen te tanken bij de initiële investeerders LRM en Concentra (het investeringsfonds van de Limburgse familie Baert, tevens aandeelhouder van Mediahuis) en bij het Brits-Belgische fonds Force over Mass. Die leggen nu ook weer extra geld op tafel. Daarnaast doen ook twee nieuwe investeerders hun intrede: Fortino Capital (gespecialiseerd in b2b software as a service) en BNP Paribas Fortis Private Equity. Alles samen goed voor 9 miljoen euro aan vers geld voor MobieTrain.

Markt bezetten
Snel de markt bezetten, dat is het motto. “Om dat groeiritme aan te houden, zullen we onze teams versterken in Genk, Madrid, Milaan en ook Amsterdam waar we vorige maand een kantoor openden. We zullen weldra uitbreiden naar Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en vanuit Madrid starten we met verkoop of afstand in enkele andere markten zoals Scandinavië. Die internationalisering moet ons toelaten om elk jaar opnieuw ten minste te verdubbelen en onze positie als Europees marktleider te versterken”, schetst Guy Van Neck (41), CEO van MobieTrain, de ambities.

Beter en eenvoudiger
Maar ook aan de app zelf wordt nog extra gesleuteld. “We bekijken hoe we de app nog minder schools en meer speels kunnen maken en of we automatische vertalingen en social learning (leren door naar anderen te kijken en na te doen) kunnen inschakelen. Om het simpel te houden: we willen onze app nog beter en eenvoudiger maken,” zegt Guy Van Neck.

Bron: HBVL 27.10.2022 D. Claes

© Limburg Startup - LSU 2022