Eerste 500.000 euro voor Limburgse startup Salesnudge
Silicon Valley-ondernemer pivot naar KMO-markt
Salesnudge, gevestigd op de Hasseltse Corda Campus in Hasselt, haalt 500.000 euro vers kapitaal op bij de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, Vlaio en BNP Paribas Fortis. Salesnudge is het derde bedrijf van ondernemer Tom Pennings en ontwikkelde software om ruwe CRM-data inzichtelijk te maken voor bedrijven. De enterprise-ervaring die Pennings voor corona opdeed bij klanten als Randstad en KBC, vertaalt hij met zijn huidige startup naar een schaalbaar softwareproduct voor de KMO-markt. Salesnudge zal het verse geld gebruiken om verder te groeien.
Salesprestaties verbeteren met 26 procent
Groeiende KMO’s zoeken naar inzicht in hun salesproces: wat werkt wil je herhalen. Maar relevante conclusies trekken uit CRM-data is moeilijk en tijdrovend. Dat lost founder en CEO Tom Pennings nu op met Salesnudge. Hij zet de “ruwe” CRM-data om naar inzichtelijke dashboards en concrete acties voor het salesteam via nudges. Nudging is een motivatietechniek waarbij gedrag op een subtiele en efficiënte manier wordt gestimuleerd. De eerste klanten die de software gebruiken, waaronder consultancybedrijf SalesWise en bouwbedrijf Cralux, zien hun salesprestaties gemiddeld met 26 procent stijgen.
Synergie met LRM en de KMO-markt
Dankzij een Doorbraak-lening van LRM, een subsidiedossier bij Vlaio en een lening bij BNP Paribas Fortis, ligt er een half miljoen klaar om te groeien. In tegenstelling tot zijn vorige enterprisebedrijven, focust Pennings nu op de KMO-markt: “Wie Vlaanderen zegt, zegt KMO-markt. De ervaring die we bij 15.000 werknemers in grote bedrijven hebben opgebouwd is nu getransformeerd naar een bedrijf dat sneller schaalt. Onze KMO-focus heeft een veel kortere salescyclus en een veel grotere markt. We hebben vandaag twee vacatures openstaan. In totaal werven we volgend jaar zes nieuwe mensen aan en starten we aan de integratie van het tweede CRM, Pipedrive. Teamleader was de eerste. Het wordt een boeiende periode.”
Van Limburg naar Silicon Valley en terug
Als afgestudeerde computerwetenschapper trok Pennings naar het Californische Silicon Valley. In 2007 richtte hij in België een softwarebedrijf op met opdrachten voor onder andere Apple en Google. Het gebrek aan data als het over trainingen gaat, bleek een probleem. Objectieve en continue metingen van de impact van opleidingen bestonden gewoonweg niet. Daarom richtte hij in 2015 Onsophic op dat focuste op grote bedrijven. Na een tussenstop in Singapore, keerde hij in 2019 terug naar België. Het idee van Salesnudge kreeg tijdens de coronaperiode vorm omdat de enterprise-sales helemaal wegviel. Pennings koos daarbij voor één specifieke vertical waar ze het meest ervaring in hadden: sales.
“Als groeiende tech-startup is Salesnudge een waardevolle aanwinst in ons portfolio”, zegt Gunter Plevoets, Head of Corporate Lending bij LRM. “Salesnudge is voor LRM een nieuw Doorbraak-dossier, waarbij het bedrijf kan rekenen op een combinatie subsidie en risicokapitaal, uniek in Vlaanderen. Het bedrijf zet sterk in op digitalisering en internationalisering en past daarmee perfect in het Doorbraak-profiel. Het kapitaal dat nu vrijkomt, zal dienen om mensen aan te werven zodat het bedrijf de komende periode het platform breder in de markt kan zetten en verder kan ontwikkelen, zowel binnen als buiten de landsgrenzen.”