Expert Talk: Merkbescherming is meer dan een logo alleen
Bart Quanten en Thomas Verborgh Gevers
Stel: u hebt een fantastische naam bedacht voor de producten of diensten die uw startup aanbiedt. Misschien hebt u zelfs een logo ontworpen of laten ontwerpen. In dat geval doet u er goed aan om deze tekens te laten beschermen als merk om uw producten en diensten zo te onderscheiden van andere spelers op de markt.
Je kan niet alleen merkbescherming krijgen op namen en logo’s maar ook op andere minder voor de hand liggende tekens. Misschien dacht u al aan een kenmerkende melodie, een patroon of zelfs een hologram? Er zijn heel wat mogelijkheden!
Woordmerk
Via een woordmerk krijgt u bescherming op een combinatie van letters, cijfers en standaard typografische tekens als zodanig – zonder grafische opmaak, zoals bijvoorbeeld “GEVERS”.
Beeldmerk
Een beeldmerk bestaat uit louter figuratieve elementen dan wel uit een combinatie van figuratieve met woordelementen. De voorbeelden hiervan zijn talrijk
Vormmerk
Een vormmerk bestaat uit een driedimensionale vorm of strekt zich daarover uit. Dat laatste houdt in dat een vormmerk naast de loutere vorm ook elementen die hierop staan afgebeeld, zoals een woord of een logo, kan bevatten. Misschien komt één van de volgende merken je wel bekend voor?
Positiemerk
Een positiemerk is een merk dat bestaat uit de specifieke wijze waarop het merk op een product staat. In dit geval moet in de merkaanvraag een duidelijke tekening zitten waaruit blijkt hoe een bepaald teken gepositioneerd is. Een voorbeeld hiervan is een rode streep geplaatst in de lengterichting van een schoen.
Patroonmerk
Een patroonmerk bestaat uitsluitend uit een aantal regelmatig herhaalde elementen. Een bekend patroonmerk is dat van Louis Vuitton, waarbij een combinatie van lelies en de initialen ‘L’ en ‘V’ regelmatig terugkomt.
Kleurmerk
Een kleurmerk bestaat uitsluitend uit één kleur of meerdere kleuren zonder omtreklijn. Het biedt bescherming op de kleurschakering en de systematische schikking ervan als het meer dan één kleur betreft.
Een bekend voorbeeld is de specifieke tint paars voor Milka chocolade.
Bewegingsmerk, multimediamerk en hologrammerk
Een bewegingsmerk is een merk dat bestaat of zich uitstrekt over een beweging of een wijziging van de positie van de elementen van het merk: een video dus, maar dan wel eentje zonder geluid.
Een multimediamerk strekt zich dan weer uit over een combinatie van beeld én klank. Een voorbeeld daarvan vind je hier.
Ten slotte zijn er ook hologrammerken. Deze zijn voorlopig in de praktijk nog weinig populair. Op dit ogenblik zijn er slechts vijf hologrammerken geregistreerd als merk in de Europese Unie.
Conclusie
Van een eenvoudig logo tot een video of deuntje: er zijn heel wat mogelijkheden om merkbescherming te verkrijgen voor de tekens die de producten en diensten van jouw onderneming onderscheiden. Uiteraard adviseren we jou bij Gevers graag over welke merksoort het best kan worden gedeponeerd om een optimale bescherming te bekomen.
Wil je meer informatie over de merkbescherming die voor jouw onderneming van belang kan zijn? Aarzel dan niet om ons te contacteren via hasselt@gevers.eu en wij helpen je graag verder.