Expert Talk: Lucas Bellens, Voka KVK Limburg
Met deze vijf tips schiet jouw prille onderneming uit de startblokken
Zit je met een idee, maar weet je nog niet hoe het aan de man te brengen, laat staan er je brood mee te verdienen? Een onderneming starten vergt een goede voorbereiding. Voka – KvK Limburg neemt je graag mee in een begeleidingstraject om jouw idee van A tot Z uit te werken. Stand up en laat na deze vijf tips van je horen!
Het komt je misschien heel bekend voor: je worstelt al enige tijd met een ondernemersidee, je wil dan ook graag ondernemer worden, maar verschillende factoren hebben je tot nu toe tegengehouden. Weinig tijd en de drukte in het dagdagelijkse leven zijn beslist een rem om schot in de zaak te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk zit je met vragen rond de slaagkansen in het ondernemerschap.
Lucas Bellens, coördinator van de starterswerking bij Voka – KvK Limburg, maakt je wegwijs met een aantal bruikbare tips. “Administratief opstarten kan immers op één dag gebeuren, maar dat brengt ons nog niet naar de heilige graal. Vandaar dat we met ons StandUp-programma samen jouw ondernemersprofiel uitbouwen, zodat je weet waar je staat en waar je naartoe wil groeien. Met een gericht actieplan bereid je stap voor stap de ideale opstart voor.”
1. Een goed idee vloeit voort uit fertiele grond
Het klinkt vanzelfsprekend, maar je kiest best een idee dat aansluit bij jouw interesses, passies, vaardigheden en netwerk. Als starter moet je ergens in uitblinken om de concurrentie in de markt aan te gaan. Daarom kies je best een project dat nauw aansluit bij jou als persoon. Door de voeling met het project krijg je meer moed om het langer vol te houden.
“Jij bent de belangrijkste asset binnen een start-up”
2. Focus op een interessant doelpubliek
Zorg voor een duidelijk afgebakende doelgroep. Veel startende ondernemers willen hun doelpubliek breed open trekken in de hoop zo meer omzet te genereren. Maar dit geeft vaak een vertekend beeld. We leven nu eenmaal in een tijdperk waar klanten veel kieskeuriger en kritischer zijn dan voorheen. Een aanbod presenteren dat voor iedereen perfect is, werkt helaas niet. Het is daarom beter om een bepaalde niche uit te werken. Wanneer je je aanbod afstemt op een bepaalde groep, dan gaat het doelpubliek zich persoonlijker aangesproken voelen en dus sneller toehappen.
“Beter goed zijn in een paar dingen, dan matig te presteren op vele zaken”
3. Ontdek de specifieke noden en behoeftes van jouw doelpubliek
Wie wil je gelukkig maken? Eenmaal de keuze gemaakt, is het belangrijk om te weten waar je doelgroep precies mee zit. Niet alleen de verbale feedback, maar ook de onderliggende gedachten en gevoelens moeten in acht worden genomen. Dat is niet gemakkelijk en wordt vaak gezien als een eindeloze ontdekkingsreis. Eenmaal je de behoeften van jouw doelgroep kent, loopt de verkoop vanzelf.
Gelukkig zijn er veel methodes in de praktijk om het juiste profiel van je klanten te schetsen. De gouden tip: stop dit onderzoek nooit. Onze markt evolueert voortdurend en vanzelfsprekend ook jouw doelpubliek.
“ De voornaamste reden waarom start-ups falen, is dat ze iets aanbieden waarop niemand zit te wachten.”
4. Werk een haalbaarheidsplan uit
Van zodra je de wenselijkheid van jouw aanbod voldoende hebt onderzocht, moet ook de haalbaarheid worden bekeken. Zowel de financiële haalbaarheid als het technisch/structureel gedeelte moet realistisch zijn.
Om hierin een goede start te nemen, werken we een Business Model Canvas uit: een werkinstrument dat vergelijkbaar is met een blauwprint van je onderneming. De krijtlijnen van jouw businessidee worden hierin uitgewerkt. Van daaruit komen al vrij snel enkele inzichten naar boven, bijvoorbeeld hoe je alles technisch realiseerbaar maakt. Je staat niet alleen stil bij de klanten en het aanbod, maar ook bij de diverse kanalen, leveranciers en kosten die kunnen oplopen.
Het gebruikte canvas geeft ook een eerste zich op de inkomsten (het verdienmodel) en de voornaamste kosten. Ook al vormt dit een goed vertrekpunt, we raden aan om de financiële golven in een kasplan verder uit te werken. Deze tool biedt niet alleen inzichten in alle mogelijke kosten, het geeft ook een signaal wanneer er zware investeringen aankomen. Naderhand krijg je een goed idee over de prijszetting.
“Hoewel een financieel plan een goede foto vormt op het einde van het jaar, vormt het kasplan de interessante film doorheen het ganse jaar.”
5. Werk jouw strategie uit in een actieplan
Als starter zal je belangrijke keuzes moeten maken om je slaagkansen in de markt te vergroten. Vooraf ben je je beter bewust van je positie ten aanzien van de concurrentie. Ken de zwaktes in jouw business model! Als je een goed zicht hebt over de bedreigingen en opportuniteiten, dan kan je gericht een bepaald pad bewandelen.
Met een duidelijke missie, visie en strategische doelstellingen teken je een langetermijnplan uit. Dit groeiplan helpt je niet alleen om dit niet uit het oog te verliezen, maar het wordt later ook een belangrijk medium voor het ophalen van financiering. Met een actieplan pak je vervolgens de werkpunten stap per stap aan. Die kan je mooi in de tijd spreiden.
“Choose your battles wisely.”