Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Expert Talk: Joeri Stoop VOKA KVK Limburg
Ontdek deze 6 tips om je Start-up op te schalen

Als jonge start-up heb jij met succes de eerste levensfase van je onderneming doorstaan. Je maakt kans om jouw bedrijf te laten uitgroeien tot een (internationale) onderneming die veel jobs creëert. Ben jij klaar voor de volgende stap? Met deze zes tips verlaat je de opstartfase en maak je je klaar voor de organisatie, verdere groei en professionalisering van je bedrijf. Op zoek naar meer diepgang? Maak kennis met ons traject voor scale-up’ers.

“Scale-ups zijn bijzondere bedrijven met een schaalbaar ondernemingsmodel, dikwijls met een innovatief en soms zelfs een disruptief kantje,” zegt Joeri Stoop, senior adviseur starterswerking bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg. Al meer dan vijf jaar coacht en begeleidt hij startende ondernemingen.

“Scale-ups zijn bijzondere bedrijven met een innovatief en soms zelf disruptief kantje. Lang niet alle start-ups kunnen doorstoten naar de scale-upfase. Het is een uitdagend proces dat gekenmerkt wordt door stevige dosissen creativiteit, energie en wendbaarheid. Er moeten adequaat knopen doorgehakt worden en de keuze van het product en de markt worden steeds belangrijker. Kortom: de speeltijd is voorbij.”

Wanneer je doorgroeit van start-up naar scale-up verzeker je je onderneming van een mooie toekomst. Met de juiste begeleiding kan je die groei op een duurzame manier vormgeven.

1. Geef eerst identiteit en richting, focus daarna op uitvoering en inrichting
Joeri: “Bij de eerste tip ga je terug naar de start. Waarom ben jij in eerste instantie met jouw start-up begonnen? Waar staat jouw bedrijf voor en wie is je doelgroep? In deze fase sta je stil bij hoe je de ‘why’ en missie van je onderneming hebt ingevuld. Hoe maak je je (toekomst)visie ‘groeiklaar’? Ongetwijfeld helpen de inzichten die je gaandeweg hebt verworven om jouw onderscheidende karakter en focus scherp te stellen. Bepaal daarna de weg daarnaartoe aan de hand van een dynamische en gebalanceerde strategie. Enkel op die manier kan je de bestaansreden en de visie van je bedrijf onderbouwen en meetbaar maken.”

2. Zet in op een degelijke validatie van de markt
“De periode van speculatie komt onverbiddelijk tot z’n eind. Aannames die je eerder maakte over de markt waarin je je bevindt, zijn daarom niet verkeerd, maar ze kunnen je onderneming in levensgevaar brengen. Enkel met een gedegen validatie van de markt kan je de juiste conclusies trekken. Op basis van die learnings kan je je business- en inkomstenmodel correct testen. Deze validatie en de haalbaarheid van business model zijn trouwens geen éénmalige inspanningen: je moet continu aandachtig zijn voor de markt, de sector, de omgeving in het algemeen maar ook voor de haalbaarheid (financieel, organisatorisch, enz).”
“Aannames die je eerder maakt over de markt waarin je je bevindt, kunnen je onderneming in levensgevaar brengen.”

3. Stel efficiënte, duidelijke en meetbare processen voorop
“Zorg voor een heldere structuur. Wanneer je als start-up wil opschalen, is het belangrijk dat je niet gepakt wordt op snelheid. Er wordt verwacht dat bijna alles in, aan en rond je onderneming zal groeien. Zet daarom in op activiteiten waarbij de toegevoegde waarde het grootst is. Enkel door duidelijke en meetbare processen voorop te stellen, kan je orde in de chaos creëren en bijsturen waar nodig.

4. Delegeren en loslaten
“Als ondernemer ben jij de voortrekker binnen je bedrijf en binnen de teams, maar dat betekent niet dat je alles zelf moet doen. Naarmate je onderneming groeit zullen er steeds meer managementtaken moeten worden ingevuld. Dit gaat dikwijls ten koste van je rol als ondernemer. Geef op tijd en stond verantwoordelijkheden af aan medewerkers of schakel freelancers in zodat jij de focus kan behouden. Hou steeds in je achterhoofd op welke activiteiten je het meeste waarde kan creëren én waar je hart ligt.”
“Geef op tijd en stond verantwoordelijkheden af zodat jij de focus kan behouden.”

5. Pak je sales- en marketingverhaal strategisch aan
“Meten is weten. Enkel op basis van cijfers kan je aantonen of jouw sales- en marketingmodel werkt voor je doelpubliek. Stel duidelijke quota’s voorop waarmee je team aan de slag kan. Zorg daarnaast voor een correcte rapportage zodat je de juiste conclusies op basis van de cijfers kan trekken.”

6. Bouw aan een sterk netwerk
“Laat je omringen door mensen die het beter weten of mensen met specifieke competenties. Dankzij een sterk netwerk creëer je een ongeziene voorsprong ten opzichte van concullega’s, wat voor het voet-tussen-de-deur-effect. Wanneer het je ambitie is om internationaal te groeien, zet je met een uitgebouwd netwerk alvast stappen in de juiste richting.”
Wil je meer info? Contacteer gerust onze expert: Joeri Stoop

© Limburg Startup - LSU 2024