Robin en Robin, 2 jeugdvrienden uit Genk die 3 jaar geleden met een eigen schoenenmerk van start gingen, hebben via business angels extra kapitaal opgehaald. Onder meer Louis Kemps van Itzu is ingestapt. Hij staat het duo bij voor hun internationale expansie.
Robin en Robin zijn beiden 36 jaar oud en kennen elkaar sinds de middelbare school. Daar smeedden ze een vriendschap die al 20 jaar creatieve samenwerking voortbrengt. In hun twintiger jaren toerden ze door Europa met hun metalband. De laatste jaren zijn ze actief in mediaproductie en merkontwerp. Drie jaar geleden waagden de vrienden zich aan een mode-avontuur dat brak met lokale tradities. Vandaag is hun merk, Lennertson, uitgegroeid van een gedurfd idee naar een internationaal erkend schoenenlabel voor mannen. Hun imago wordt gekenmerkt door woorden als kwaliteit, vakmanschap en tijdloze stijl. De schoenen zijn verfijnd, maar ook stoer. “Ontworpen voor mensen die tegelijk waarde hechten aan stijl als degelijkheid”, aldus Robin en Robin. “We zijn daar van vertrokken omdat we zelf de combinatie op de lokale markt niet vonden. Onze inspiratie komt voort uit traditioneel Brits schoeisel en de ruige laarzen van Amerika. Door deze invloeden te combineren met hun eigen kenmerkende details, creëerden we een werkelijk unieke designstijl.”
Het resultaat? Lennertson’s eerste collectie ‘Goodyear-welted’ schoenen: een constructiemethode die al meer dan 150 jaar de standaard is voor duurzaamheid. Ze zijn ontworpen op een eigen schoenleest, in samenwerking met Michael James, de laatste meester-leestmaker in het Verenigd Koninkrijk. Elk paar wordt gemaakt in kleine familieateliers in Spanje en Portugal.
Maar met die groei kwamen ook uitdagingen. “Kwaliteitsschoenen produceren vergt aanzienlijke investeringen en Lennertson had kapitaal nodig”, zeggen de oprichters. “Tegen de verwachtingen in wisten we 200.000 euro binnen te halen via business angels. Mensen zeiden dat het ons niet zou lukken, maar andere zakenmensen geloofden in onze visie en ons potentieel.”
Louis en Juliette Kemps
Martijn Schins, Zaakvoerder van Schins Leder en expert in de sector, was de eerste om te investeren en wijst op het groeiende belang van duurzaamheid en degelijkheid. “Kwaliteit wint altijd,” zegt Schins. “Lennertson biedt dat, en ik geloof in deze jongens.”
Juliette Kemps, dochter van Louis en afgestudeerd aan de Modeacademie in Parijs, was net zo onder de indruk van de Robins’ combinatie van creativiteit en zakelijk inzicht. “Ze blinken uit in beide gebieden, wat zeldzaam is,” zegt ze.
Samenwerkingen met retailers en pop-ups
Naast het online succes is Lennertson ook de fysieke verkoopruimte ingetreden via samenwerkingen met geselecteerde retailers in België en Nederland. “We hebben een aantal stijlen geselecteerd voor deze winkels, waar klanten onze schoenen kunnen passen en kopen”, zegt Robin Carlo. Het merk organiseert ook pop-upwinkels in steden zoals Hasselt, Gent en Antwerpen, waar men het vakmanschap van dichtbij kan ervaren.