Help! Ik vind geen nieuwe medewerkers
Als er iets is dat we elke dag horen dan is het wel de moeilijkheden die gepaard gaan bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers. De war for talent is volop bezig, ook bij startups en scaleups.
Startups en scaleups doen vaak mee in de concurrentie om dezelfde (veelal jonge, digitale) talenten, maar moeten daarbij uit een heel ander vaatje tappen. Ze hebben niet de budgetten om te kunnen genieten van een grote naamsbekendheid. Het is dus belangrijk om andere USP’s te vinden om talent aan te trekken. Hoe zorg je ervoor dat de witte raaf voor jou kiest en dat hij ervoor kiest om voor lange tijd te blijven?
Wij geven enkele tips die we uit het Limburgs incubatorennetwerk horen. Met bijna 250 groeibedrijven stellen ze vandaag meer dan 1100 mensen te werk.
1. Soft skills én hard skills
Startups zoeken vaak iemand met een skillset die complementair is aan de skills van je team. Begrijpelijk. Maar houd in het achterhoofd dat specifieke skills en kennis over een bepaald onderwerp altijd bij te schaven zijn. Hard skills zijn aan te leren
Een match met de bedrijfscultuur van je start-up en een “hands-on attitude” of zelfredzaamheid van de sollicitant zijn essentieel om overeind te blijven in een start-up. En die combinatie is helaas heel wat moeilijker te vinden dan ‘een bepaalde skillset’. Daarom is het belangrijk dat je genoeg aandacht besteed aan de attitude van je sollicitant en aan andere soft skills.
2. Eerst zaaien en dan oogsten
Een goede reputatie helpt om nieuwe mensen aan te trekken. Meedoen aan accelratieprogramma’s of awards winnen zijn dankbare manieren om aan je geloofwaardigheid te werken. Als startup heb je een mooi aanbod aan programma’s en wedstrijden. Maak hier gebruik van en je zal de vruchten kunnen plukken.
3. Verspreid je vacatures via de juiste kanalen
Onderschat de kracht van je eigen netwerk niet. Pols dus zeker bij je vrienden, medewerkers kennissen en ex-collega’s of zij iemand kennen die bij je start-up past. Doordat ze zich al in je (professioneel) netwerk bevinden, is de kans groot dat ze je start-up al kennen en dat de expertise of interesse voor de sector er al is. Een goede campagne op sociale media zorgt ook voor (veel) bereik, vraag ook actief aan je netwerk om de vacature te delen.
4. Werk samen met het onderwijs
Bouw een relatie op met hogescholen en universiteiten. Studenten zoeken voortdurend contacten met bedrijven voor een stage, onderzoek of groepsopdracht. Leer potentiële, toekomstige werknemers snel kennen. Wie weet is er een klik en heb je een nieuwe collega beet.