Stop met zoeken naar één ultiem antwoord op al je vragen over internationaliseren. Dat antwoord bestaat namelijk niet. Ieder succes kent z’n eigen verhaal en het is aan jou en je team om uit elk succesverhaal learnings te trekken die misschien ook voor jouw startup van toepassing zijn.
De hele maand september brengen we tips and tricks, inspirerende cases en concrete handvaten van mensen en organisaties die je verder kunnen helpen als je buiten de grenzen wil gaan ondernemen. Dat het geen makkelijke reis is, hoeven we je niet vertellen. Dat je geen keuze hebt om als Belgische startup (snel) internationaal te denken evenmin.
Vanuit ons netwerk en gesprekken met startups uit de Limburgse incubatoren hebben we alvast vijf tips verzameld die we graag delen:
- Begin klein
Ook al is de verleiding misschien groot om voet aan wal te krijgen in de USA, of om Azië in te palmen, het is verstandig om eerst beheersbare stappen te zetten. De buurlanden zijn daar een ideale proeftuin voor. Een buitenlands kantoor openen, lokale mensen tewerkstellen… zijn vaak dure en risicovolle stappen. Experimenteer daarom eerst kleinschalig. - Zoek hulp
Het is vaak al een hele uitdaging om de wetgeving in je eigen land volledig te kennen, laat staan die van een vreemd en nieuw land. Ook de belastingen zullen verschillen van wat je gewend bent. Allemaal belangrijke elementen die je onder de knie moet hebben om (grote) boetes te vermijden. Schakel daarvoor de hulp in van deskundige en ervaren professionals die je van grote problemen kunnen behoeden. - Onderschat de cultuurverschillen niet
Je buitenlandse leverancier of klant heeft een andere manier van zakendoen dan jij. Belgen zijn diplomatisch, misschien minder direct dan een Nederlander die vaak snel wil zakendoen. Ongewild en zonder het goed en wel te beseffen, kan je een verkeerde indruk nalaten. Buitenlandse markten hebben andere regels, wetten, talen en culturen. Persoonlijke relaties onderhouden en kennis opdoen over de lokale cultuur zorgt voor onderling vertrouwen. Investeer daar tijd in. - Bereid je grondig voor
Voer eerst een marktonderzoek uit voordat je klanten zoekt over de grens. Ga in gesprek met je lokale zakenpartners en onderzoek wat zij belangrijk vinden aan een product. Zo kan je slim inspelen op lokale wensen en je product en marketing daarop afstemmen. Denk bij het voorbereiden ook aan je medewerkers. Jouw plannen beïnvloeden hun werkzaamheden. Breng ze vooraf op de hoogte en neem ze mee in jouw plannen. - Leer van je fouten en die van je collega’s
Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste startup die een ander land wil betreden. Praat over je plannen met collega-founders. Vraag naar de fouten die zij hebben gemaakt. Ongetwijfeld hebben ze ook interessante contacten die ze met je willen delen. Het Limburgse incubatorennetwerk is alvast een ideale voedingsbodem om snel relevante info te verkrijgen.