1. Wat is nieuws?
Om in de pers te geraken, moet je nieuws in huis hebben. Nieuws heeft altijd met verandering te maken. Hoe groter de verandering, hoe groter het nieuws. Een verandering in jouw bedrijf, kan daarom nieuws zijn. Als jouw bedrijf wordt overgenomen, is dat daarom ook ‘groot’ nieuws. Bij wijze van voorbeeld. Een ander voorbeeld is een geslaagde kapitaalronde, of een doorbraak op een markt of met een product.
2. Iemand moet het doen
Starters hebben het meestal pokkendruk. Dat is goed. Met als gevolg dat niemand met media bezig is. Dat is niet goed. Zorg ervoor dat er minstens één iemand uit je ploeg daarmee bezig. Die persoon moet zich bij elke beslissing afvragen: ‘Is dit iets voor de pers, media?’ De man/vrouw in kwestie moet ook een lijst van contactpersonen aanleggen van de juiste mensen bij de juiste media voor jouw bedrijf. Dat vergt wat werk.
3. Eén A4
Als je een persbericht uitstuurt, breng je boodschap op één A4. Al de rest is overbodig. Je kan altijd bijlagen meesturen, zoals foto’s, historieken of ander achtergrondmateriaal. Maar het eigenlijke persbericht staat op één blad, met onderaan een telefoonnummer waar de journalist terecht kan voor bijkomende uitleg. Voor de inhoud van je persbericht maak je gebruik van de vijf W’s en de ene H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Door die zes vragen te beantwoorden, krijgt je persbericht concrete vorm. Gebruik verstaanbare taal.
Belangrijk: voor mediawebsites zijn video’s altijd zeer welkom.
4. Kom uit je kot
Net zoals het voor journalisten belangrijk is om (veel) mensen te kennen, zo is het voor jullie ook belangrijk om journalisten te kennen. Je hoeft ze niet te stalken, maar een persoonlijke kennismaking kan wonderen doen. Daarom moet je uit je kot komen.
5. Laat alles vallen
Als een journalist je contacteert, moet je bij wijze van spreken alles laten vallen. Dat klinkt onnozel en hautain, maar het is wel zo. Journalisten staan onder grote tijdsdruk en zijn daarom zeer ongeduldig. Van de andere kant: het zijn ook maar mensen zoals u en ik. Past het niet als een journalist je contacteert, spreek dan meteen een moment af wanneer het wel past.
6. Op lange termijn
Relaties met de media moet je op lange termijn zien. Door regelmatig berichten (bijvoorbeeld een paar keer per jaar) te sturen of je contacten te onderhouden, bouw je die relatie op. Het geeft niet als je bericht een keertje niet wordt opgenomen, het blijft toch altijd ergens ‘hangen’.
7. Kies je media
Niet alle media werken op dezelfde manier. Kranten, websites, radio, tv en sectormagazines hebben elk hun eigenheid. Kies wat het beste is voor jouw bedrijf.
8. Bel ons
Als je twijfelt, of je zit met een vraag, aarzel niet mensen van de media te contacteren. De meesten van hen helpen je graag verder.
Contact: Dominiek Claes