-Wat doet Cobotracks?
Cobotracks biedt oplossingen aan om het werkbereik van cobots (colaboratieve robots) te vergroten door middel van een lineaire track. Hiervoor zijn plug&play oplossingen ontwikkeld die door de belangrijkste cobot merken gecertificeerd zijn. Cobotracks heeft de mogelijkheid om klant specifieke oplossingen uit te ontwerpen.
-In welke landen is Cobotracks actief?
De verkoop wordt vanuit België gevoerd met een focus op de Europese markt. Sinds onze start in verkoop, begin 2020, hebben we reeds in 13 verschillende Europese landen verkocht.
Duitsland is een zeer belangrijk land voor ons product daar 1 op 3 robots in EU in Duitsland verkocht worden.
-Welke landen staan op de roadmap?
Voorlopig blijft de focus op Europa liggen waar we actief op werken. Er zijn momenteel ook concrete opportuniteiten in Canada en Amerika die we bekijken maar waar we niet actief naar op zoek gaan.
-Hoe vind je internationale klanten?
We vinden onze klanten via de verschillende kanalen zoals enerzijds online marketing en internationale beurzen. Via online marketing is zeer eenvoudig specifieke regio’s te bereiken.
Anderzijds krijgen we veel leads via de cobot fabrikanten omdat we op hun website als officieel gecertifieerd accessoire staan. Aan hen hebben we duidelijk aangegeven dat ons doel Europa is. De niet-Europese website bezoekers van de cobot merken krijgen ons niet te zien op de website.
-Hoe selecteer je landen?
In eerste fase kijken we naar het marktpotentieel, dat gelinkt is aan de robot en cobot verkoop waarvoor veel cijfers beschikbaar zijn. Daarnaast is communicatie ook een belangrijk aspect, zelf beheersen we naast het Nederlands ook het Duits, Engels in Frans. Zo werken in Spanje met een sales partner maar in Duitsland rechtstreeks. Uiteraard is het ook belangrijk om support te kunnen geven, in de eerste fase verkopen we dus liever in Europa, zo kunnen we vlot naar de klant indien nodig.
-Welke tips kan je geven aan collega founders die willen internationaliseren?
Het product moet voldoende ontwikkeld zijn voordat je begint met (ver) internationaliseren, zeker voor fysieke producten. Overleg met collega-ondernemers en je netwerk rond het thema, ieder land en zelfs regio’s binnen landen zijn verschillend van cultuur en de manier van zaken doen. Een degelijke voorbereiding is essentieel om internationaal succesvol te zijn.