Hyperfox is de jongste startup die zich gevestigd heeft op de tech incubator op de Corda Campus in Hasselt. Met hun B2B Commerce platform stroomlijnen ze het volledige end-to-end verkoopproces van distributeurs en groothandels.
Méér dan een zakelijke webshop
Hyperfox vult het gat in de B2B-markt waar een traditionele webshop vaak te kort schiet. Distributeurs en groothandels werken met zakelijke klanten, die hebben elk een specifiek contract omtrent productengamma en prijzenpolitiek. Als men dit wil vertalen naar een digitaal bestelplatform bovenop het bestaande ERP-systeem is men snel honderdduizenden euros kwijt in maatwerk.
Digitale personalisatie, bovenop het ERP
“Daar brengen wij met Hyperfox verandering in”, aldus Founder & CEO Tom Devos. “Hyperfox is de gepersonaliseerde laag bovenop het ERP dat elke B2B-klant toelaat te bestellen tegen zijn prijs en binnen het afgesproken gamma. Op deze manier maken we het hele bestelproces significant eenvoudiger én correcter. We vermijden manuele bestellingen via telefoon of mail en we brengen transparantie naar de klant over de bestelstatus, minder administratieve overhad en meer verkoop.”
End-to-end digitale B2B2C experience
Het Hyperfox platform gaat voor een end-to-end beleving, van bij de distributeur helemaal tot bij de eindklant. In het platform zitten een heleboel digitale workflows die de tussenhandel kan gebruiken om betere diensten aan te bieden aan de eindconsument. Op deze manier kan de productkennis en advies nog beter doorstromen van de distributeur tot aan de eindklant, het resultaat: meer marktsturing, meer verkoop en meer lock-in bij de tussenhandelaar.
“We zien dat de echte markt- en productkennis binnen bedrijven nog te veel in de hoofden zitten van enkele key medewerkers die vaak al tegen pensioenleeftijd aankomen. Dankzij ons Hyperfox platform borgen we deze kennis digitaal voor het te laat is en kunnen we het laten doorstromen binnen én naar de klanten toe.”, voegt Devos nog toe.
Failing forward ondernemen
Hyperfox is niet het eerste ondernemersverhaal van Devos. Als student ondernemer aan de UHasselt begon hij in 2007 als websitebouwer. Na een tussenpose in de digitale consulting maakte hij in 2015 furore met het web agency Intago, dat op 3 jaar tijd uitgroeide naar 18 medewerkers. “Maar we groeiden te snel en dat bracht druk op onze cashflow, terwijl we operationeel onvoldoende gestroomlijnd waren.”, aldus Devos. Het bracht de firma eind 2018 op het randje van het faillissement. Het team werd volledig afgebouwd en afbetalingsplannen onderhandelen met overheid, investeerders en leveranciers. “De eerste twee jaren kwam ik bijna niet buiten, ik voelde me een gefaald ondernemer. Ik kon me optrekken aan familie, vrienden en klanten die in ons bleven geloven en ons kansen gaven.”, voegt Tom toe. De doorstart lukte wonderwel en het ondernemersvuur wakkerde aan.
Bryo Scaleup
“Vorig jaar heb ik de stap gezet om deel te nemen aan het Bryo Scaleup traject van VOKA Kamer van Koophandel Limburg. Daar zat ik ineens aan tafel met 10 andere ondernemers die heel gelijkaardige dingen hadden meegemaakt, ik besefte dat ik niet alleen was. Tijdens een coaching traject van een jaar werd ik sterk begeleid door VOKA experten om het bedrijf duurzaam weer op te bouwen. Het is tijdens deze sessie dat het idee van Hyperfox is ontstaan”, geeft Devos aan. “Tijdens het traject bracht VOKA ons in contact met mogelijke investeerders. Na een experten raad en investment pitch kwam ik in contact met serial entrepeneur Bert Baeck (Trendminer/Timeseer.ai). Bert was meteen mee in het verhaal, niet veel later hebben we samen Hyperfox opgericht.”
Sterke eerste groei
Ondertussen kwam ook Eduard Céspedes-Borràs aan boord als CTO en Co- Founder. Het kernteam bestaat vandaag uit 5 medewerkers, aangevuld door ervaren adviseurs in HR, Operations, Finance, Marketing en Sales. Ook de eerste klanten zijn aan boord, met namen als Nassau Scheepsbenodigdheden, Joma Sport Belgium en Theuma Doors