Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Limburgse Startup van het Jaar 2019

Forse groei, nieuwe klanten, extra werknemers. Dat zijn enkele van de verwezenlijkingen die MobieTrain, de specialist in mobile microlearning, de award van Startup van het Jaar hebben bezorgd.

De award van Startup van het Jaar wordt uitgereikt in het kader van de verkiezing van de Limburgse Ondernemer van het Jaar. In de schoot van Limburgs Startup werd dit jaar Mobietrain voorgedragen en deze keuze werd door de jury bekrachtigd.

Vooral het razendsnelle parcours vanuit C-Mine Crib in Genk sprong in het oog: kapitaalverhoging, personeelsuitbreiding, groei van de klantenportefeuille.

Mobiel leerplatform

Guy Van Neck

Guy Van Neck vond de inspiratie voor MobieTrain enkele jaren geleden eerder toevallig. “Ik heb een achtergrond in mystery shopping”, legt hij uit. “Bij mijn bezoeken aan onder meer supermarkten en bankkantoren bleek dat het bij werknemers vaak ontbrak aan essentiële kennis over producten en diensten. Met andere woorden, zij werden nauwelijks opgeleid.”

Meteen ging Guy Van Neck aan de slag. Hoe kunnen we werknemers snel, efficiënt en op een speelse manier bijscholen? Het resultaat was MobieTrain.

MobieTrain ontwikkelde een mobiel platform voor gepersonaliseerde leertrajecten die gevolgd kunnen worden via een smartphone of tablet.

Met ons leerplatform willen we ervoor zorgen dat bedrijven snel en gemakkelijk nieuwe kennis en inzichten kunnen bijbrengen zonder daar overbodig veel tijd en geld in te steken

Daarmee maken we definitief komaf met de urenlange opleidingen waarbij je na verloop van tijd door de bomen het bos niet meer ziet. Let wel: MobieTrain stelt niet zelf de opleidingen samen, wij zorgen voor de technologie waarmee de leerstof naar de werknemers wordt gebracht.”

Opgericht in 2015, heeft MobieTrain vandaag een uitgebreide portfolio aan klanten in tal van sectoren. Zo doen schoenenfabrikant Timberland, verzekeringsmaatschappij P&V, telecombedrijf Proximus en winkelketen Delhaize allemaal een beroep op MobieTrain.

De opleidingen kunnen in alle richtingen gaan: een verzekeringsmaatschappij die zijn werknemers leert hoe met ontevreden klanten moet worden omgegaan, een modebedrijf dat zijn nieuwe  collectie aan de werknemers voorstelt, een voedingsbedrijf dat zijn werknemers bewustzijn bijbrengt rond duurzaamheid.

 

Spectaculaire groei

MobieTrain wil zich van traditionele leerplatformen onderscheiden door zijn klanten de mogelijkheid te bieden om razendsnel te reageren op nieuwe tendensen en situaties. “Lanceert een bedrijf bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe dienst, dan krijgen de werknemers een opleiding die vervolgens wordt aangevuld met een uitdagende quiz of een spelletje in de app op je smartphone of tablet”, legt Van Neck uit. “Vroeger zouden de bedrijven voor zo’n opleiding drie dagen vrijmaken zonder dat de boodschap helemaal overkwam. Met behulp van de app kunnen werknemers

op eender welk moment en aan hun eigen tempo hun kennis testen en bijschaven. Omdat we het allemaal op een speelse manier aanpakken, krijgen ze de belangrijkste aspecten van een nieuw product of dienst snel onder de knie.”

De mobiele opleiding en trainingen slaan aan. MobieTrain legde het voorbije jaar een opmerkelijk groeitraject af. Daardoor ontdekten ook de investeerders het jonge bedrijf. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM, de bank ING en enkele private investeerders legden eerder dit jaar een miljoen euro op tafel. Dat geld moet helpen om het bedrijf fors te laten groeien en het mobiele leerplatform verder te optimaliseren. Het aantal werknemers groeide inmiddels tot een vijftiental en in de C-Mine Crib in Genk werd een nieuw plek gevonden.

MobieTrain maakte het voorbije jaar ook werk van zijn internationale expansie. Guy Van Neck: “Momenteel zijn we al sterk aanwezig in de retail, maar ons platform is ook in andere sectoren toepasbaar. Denk maar aan de automobiel en de banken. Daar ligt dus nog een enorm groeipotentieel en niet alleen in België.”

 

© Limburg Startup - LSU 2024