LSU Magazine 4:
Schalen naar de VS: “Er is geen one size fits all-strategie”

Een tip voor wie de Amerikaanse markt wil veroveren: ga eerst langs bij de Belgian-American Chamber of Commerce in the US, kortweg BelCham. Zij ondersteunen startups en scale-ups met onder meer leertrajecten, events en een gloednieuw digitaal platform. “Wij creëren een transatlantische community vol opportuniteiten en challenges.”

Broer en zus, Laurence en Valerie Van den Keybus zijn beiden Managin Director van BelCham.

Valerie: “Laurence en ik staan sinds 2019 aan het roer bij BelCham. Maar de vzw-organisatie bestaat al sinds 1919. Oorspronkelijk om de Belgisch-Amerikaanse commerciële relatie aan te zwengelen na de oorlogsperiode. Tegenwoordig om Europees ondernemerschap over de grenzen heen te promoten, stimuleren en faciliteren.”

“Je kan ons zien als een on-demand partner, een groeiplatform met een uitgebreide marktkennis, en de nodige middelen en connecties om avonturen op de Amerikaanse markt te ondersteunen. Van studenten of young professionals helpen met een eerste buitenlandse ervaring tot groeibedrijven ondersteunen in hun expansie naar de US, of samen met grotere bedrijven een ecosysteem van innovatie neerplanten.”

 

Learn together, work together
Laurence
: “We bieden groeibedrijven een lokaal en professioneel aanspreekpunt aan, inclusief een netwerk van dienstverleners, prospects, peers en zelfs potentiële werknemers. Daarnaast organiseren we evenementen en leertrajecten om te leren schalen op de Amerikaanse markt. Dat gaat van een US Readiness-introductie in vijf dagen, tot onze Benelux Catalyst, een intens acceleratorprogramma waaraan Limburgse bedrijven zoals Qompium en Mobietrain al deelnamen.”

“We lanceerden in februari ons digitaal platform, BelCham Online. Hier kunnen leden connecteren, kennis delen en tot samenwerkingen komen. En dat eender wanneer en eender waar. Het platform laat ons toe om ons bereik, netwerk en kennis exponentieel te laten groeien. Het versterkt ons communitygevoel en onze ‘pay it forward’-cultuur.

How to America
Valerie: “De overstap naar de Amerikaanse markt is niet altijd vanzelfsprekend. Verschillen in consumentenvoorkeuren, regelgeving en regionale kosten kunnen enorme uitdagingen – maar ook kansen – vormen wanneer je wil starten of groeien in de VS. Er is helaas geen ‘one size fits all’-strategie. Je hebt een development plan nodig, aangepast aan de Amerikaanse markt. Tijdens strategische brainstormsessies helpen wij, samen met een panel van experten, met advies en een grondige reality check. Doe een marktonderzoek, investeer in lokaal talent en probeer het nodige budget en de tijd zo realistisch mogelijk in te schatten. Als je je goed voorbereidt, verhogen je kansen in de VS zienderogen.”

Think big, be big
Laurence: “Op de Amerikaanse markt moet je groot denken om groot te worden. Er valt hoe dan ook veel te leren van de Amerikaanse ondernemerscultuur. Zelfs als je bedrijf nog niet klaar is voor internationale expansie, is het nog steeds waardevol om te leren hoe dingen in andere delen van de wereld worden gedaan. Een internationaal netwerk is altijd een verrijking.”

Welcome to the USA
BelCham noemt NYC zijn thuisbasis, maar voor wie niet zomaar kan binnenwandelen in hun coworking space (1177 Avenue of the Americas), Valerie en Laurence zijn ook vlot online te bereiken: valerie@belcham.org of laurence@belcham.org. Uiteraard kan je ook altijd via Limburg Startup in contact komen met BelCham

© Limburg Startup - LSU 2021