LSU Magazine 3: Jonge Wolvven: Jordy Kollenburg van startup Spectra
Na tien jaar een eigen aannemersbedrijf te leiden, met zware rugklachten als gevolg, besloot Jordy Kollenburg het roer om te gooien. “Ik richtte de BV Spectra op en ontwikkelde Raio.Click, een CO2-neutraal verwarmingstoestel dat aanvoelt zoals de aangename zonnewarmte, eenvoudig te installeren is en werkt op basis van de revolutionaire grafeentechnologie. Ray is een zelf ontworpen, glazen paneel van 4,5 centimeter dik dat je tegen het plafond of wand bevestigt. Het is 40 tot 45% goedkoper in gebruik dan bijvoorbeeld een aardgasinstallatie.”
“Het is ondertussen zo’n tweeëneenhalf jaar geleden dat ik begon met het idee, een eerste technische tekening en de ontwikkeling van het prototype. Ondertussen zijn we door de eerste testfase uit en zijn we begonnen met de productie van grotere hoeveelheden. Hiervoor werk ik samen met de sociale werkplaats Labor Arbeidskansen in Oudsbergen. Daarom draagt Raio.Click nu ook het Handmade In Belgium-label.”
“Ik heb me vanaf het begin laten ondersteunen door andere zelfstandigen uit mijn netwerk. Hun kennis en advies is onmisbaar. Net zoals de steun van mijn vrouw, het toonbeeld van de sterke vrouw achter de sterke man.”
“Ik had al ervaring als zelfstandige, al is dit toch iets heel anders dan een aannemersbedrijf. Je moet met veel meer bezig zijn. Een verkoopstrategie, de look & feel, de effectieve bouw van het product, een nieuw financieel en businessplan. Om me hierin te laten ondersteunen, deed ik mee aan een opleidingstraject bij VOKA en Start it @KBC. Een grote meerwaarde is dat je zo in contact komt met gelijkgestemde mensen. Dat is ook de reden waarom ik me heb gevestigd op Greenville.”
“Ik vind het heel leuk dat Raio.Clickpositief onthaald wordt. Positieve realisaties zijn iedere keer weer een opsteker. Of iemand die zegt: ‘jullie folder ziet er goed uit.’ Dat lijkt misschien een bijkomstigheid, maar ik weet hoeveel tijd ik daarin heb gestoken.”
“Als ik andere starters iets moet aanraden, dan is het om een goed marktonderzoek te voeren en te zorgen dat je financieel plan klopt vooraleer je de effectieve stap zet. En wil je een nieuw product ontwikkelen, ga dan eens met VLAIO praten over subsidies en steunmaatregelen. En misschien nog één tip: kruip niet in een ivoren toren met je idee maar zoek een eerlijk klankbord. Ik heb Raio.Click eerst laten afbreken om het daarna nog beter op te bouwen.”