Terug naar overzicht
3 maart 2020

Onsophic goes Asia Verslag

“We leren sinds de Industriële Revolutie op dezelfde manier. Dat is achterhaald”

Tom Pennings is een man van de wereld, met Heusden-Zolder als hometown. Hij deed zijn ding in Silicon Valley en kan bedrijven zoals Apple en Google op zijn palmares schrijven. Wat hem vooral opviel, is dat veel bedrijven ten tijde van veranderingen geconfronteerd worden met dezelfde problemen. Tom zocht en vond een oplossing, stichtte Onsophic en richtte zijn pijlen op de Aziatische markt. Met succes.

“Na mijn jarenlange ervaring, ging ik op zoek naar een antwoord op de volgende vraag: hoe kunnen we mensen op een efficiëntere en gemakkelijkere manier laten leren? Zeker binnen de zakenwereld is die nood er, veranderingen volgen mekaar steeds sneller op. Al sinds de Industriële Revolutie leren we op dezelfde manier: met een algemene infosessie, tijdens een eenmalige workshop. Maar dat is achterhaald: herhaling en persoonlijke begeleiding is key.”

Tom Pennings, Onsophic

“Samen met mijn co-founder Ian Hart ontwikkelde ik in 2015 Onsophic, een technologieplatform dat mensen in bedrijven begeleidt bij bijvoorbeeld change management”, vertelt Tom. “Veranderingen zoals digitale transformatie, nieuwe regulations of tools worden niet door iedereen even snel opgepikt. Terwijl zo’n changes vaak erg duur zijn. Ons platform vergemakkelijkt dit en reikt persoonlijke hulpmiddelen aan om mee te zijn met veranderingen of vernieuwingen.”

“Vergelijk het met een Fitbit, die je vertelt dat je nog moet bewegen vandaag. Onze tool leest data in vanop de werkvloer, leert je profiel kennen, weet wat je al geleerd hebt en waar je moeite mee hebt. Je krijgt persoonlijke suggesties om te leren, afgestemd op wat voor jou het beste werkt. Zo krijg je misschien als voorstel om elke maandagochtend een korte webinar te bekijken in plaats van een volledige dag in een opleiding te zitten.”

“Onsophic is niet alleen nuttig voor werknemers die in een change zitten, maar zeker ook voor bedrijven. Dankzij ons platform verlopen transities vier keer vlotter dan normaal. Je mensen zijn sneller weg met vernieuwingen, voelen zich zekerder in hun job en kunnen gemakkelijker reskillen. Dat is fundamenteel voor onze economie. Het is een lost of opportunity als je hier niet actief op inzet.”

Hello Asia
“Silicon Valley is ontzettend duur voor start-ups zoals Onsophic. Daarom keken we terug naar België, waar je met veel hoogopgeleiden zit, en medewerkers loyaler zijn. We namen de Belgische markt als testpubliek, sprokkelden er onze eerste klanten bij elkaar en onderzochten welke internationaliseringsmogelijkheden we hadden. Naast West-Europa lonkte ook Azië.”

“Onze klanten zijn voornamelijk telco’s en financiële instituties. En waar ter wereld zitten veel van die bedrijven op één locatie? Jawel, in Singapore en Bangkok. We kenden de Aziatische markt al een beetje en merkten dat prospecten er organisch begonnen te groeien, zonder dat we er veel moeite in staken. Dat konden we niet laten passeren. En dus zitten we sinds februari 2018 grotendeels in Azië.”

Een wereld van verschil
“Werken in Azië is compleet anders dan in de VS, waar ik lang actief was. In Azië is vertrouwen ontzettend belangrijk. Het bedrijfsleven is er geslotener, hiërarchie prioritair. Dat is in de VS minder het geval. In dat opzicht lijkt de Aziatische markt, of toch zeker die van Singapore, meer op de Belgische. Natuurlijk zit je met cultuurverschillen. Je komt iets tegen, je leert en doet het niet meer (lacht).”

“Ik doe heel graag wat ik doe, maar het is wel keihard werken. Ik heb veel op mezelf gedaan, maar organisaties zoals BelCham of het FIT waren heel belangrijk. Ze helpen je om sneller een netwerk uit te bouwen en te connecteren.”

“Internationaal werken is een prachtkans, maar veel mensen hebben er een te romantisch beeld van. Ja, die frequent flyer miles zijn leuk, maar daar doe je het niet voor. Ik heb ’s ochtends vaak 15 seconden nodig om te beseffen waar ik ben. Ik word vaak om 4 uur ’s nachts wakker met een knorrende maag. Officieel woon ik nog in België, maar ik heb ook een green card in de VS en ben resident in Singapore. Het merendeel van het team zit wel in België, vooral sales reist rond.”

“Mijn ultieme tip voor starters? Denk globaal vanaf het begin. Dat betekent niet dat je meteen internationaal moet werken, maar hou de mogelijkheid open. Kijk afhankelijk van je sector en doel waar internationalisering voor jou een optie is. En spring niet meteen op het vliegtuig naar Silicon Valley of eender waar. Grondig huiswerk vanuit je thuisbasis is de eerste stap. En vooral: bezint eer ge begint. Landen hebben hun eigen gewoontes. Bijt je tanden daar niet op stuk. Laat je begeleiden, leer, maak fouten, en je vindt je weg wel. Je komt oneindig veel uitdagingen tegen, maar wat had je gedacht als start-up?”

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NieuwsWhat‘s new around the block