Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Brustem bewaakt door patrouillerende drones
DronePort in Brustem, de eerste campus voor bedrijven die zich bezighouden met dronetechnologie, wordt vanaf volgend jaar bewaakt door patrouillerende drones. In een eerste fase worden die nog bestuurd door piloten, daarna zouden de securitydrones zelfstandig vliegen. Deze vorm van geautomatiseerde luchtbewaking is een primeur voor ons land. Enige voorwaarde is dat België snel de nieuwe Europese dronewetgeving toepast die vanaf 2019 in voege treedt. Pas dan ligt de weg helemaal open om zelfstandige drones een actieve rol te laten spelen in de beveiliging van gebouwen of terreinen.

Een bewakingsagent kan nooit overal tegelijk zijn, maar een drone kan zich razendsnel verplaatsen. Die tijdswinst kan van belang zijn in crisissituaties
Drones die zelfstandig door de lucht vliegen, die mensen of voertuigen kunnen herkennen en beelden kunnen doorsturen naar een centrale meldkamer. Het idee lijkt zo weggeplukt uit een sciencefictionfilm, maar vanaf volgend jaar wordt het realiteit. Autonome drones zullen in 2019 boven DronePort en het industrieterrein van Brustem (Sint-Truiden) patrouilleren en alle verdachte feiten – zoals brand, inbraak of vandalisme – signaleren aan een privébewakingsfirma. De initiatiefnemers zijn DronePort, de stad Sint-Truiden, Groep Willemen, de lokale politie en brandweer, Seris Security en het Diepenbeekse bedrijf DroneMatrix. “Ik denk dat dit een logische evolutie is. Drones leveren nauwkeurige beelden die de situatie meteen in kaart brengen. En ze zijn voor mensen met slechte bedoelingen ook wel een afschrikmiddel. Vandaar dat we graag in dit project meestappen”, zegt algemeen directeur Peter Dedrij van DronePort.

Verkeer regelen
CEO Frank Vanwelkenhuysen van DroneMatrix

“Op dit moment is zoiets nog onmogelijk door de strenge dronewetgeving in ons land”, zegt, maar dat verandert als in 2019 de nieuwe EU-regels van kracht zijn. Dan wordt een dergelijke vorm van dronebewaking op korte termijn mogelijk. Wij zijn er alvast helemaal klaar voor.”

DroneMatrix levert oplossingen op maat in de beveiligingssector. “Voor dronebewaking bieden we twee systemen aan. In het eerste geval hangt de drone vast aan een kabel die het toestel ook van elektriciteit voorziet, de zogenaamde tethered drone. Daardoor kan de drone uren, zelfs dagen in de lucht blijven.” Zo’n bekabelde drone is interessant voor security op een evenement of ordediensten die een grote massa willen controleren. Of voor hulpdiensten om een rampgebied vanuit de lucht te kunnen bekijken.

In het tweede geval vliegen de drones draadloos en zelfstandig. “Als je de drones uitrust met artificiële intelligentie wordt nog veel meer veel mogelijk”, gaat Vanwelkenhuysen verder. “We hebben een test gedaan waarbij drones het verkeer in kaart brengen. Dat biedt perspectieven: ze kunnen voertuigen tellen, de snelheid en acceleratie berekenen, en indien gewenst communiceren met dynamische verkeersborden om bijvoorbeeld filevorming bij evenementen te beperken.”

Livebeelden
Volgens de wet moet een drone op dit moment bestuurd worden door een gediplomeerde drone-piloot. Maar Vanwelkenhuysen is ervan overtuigd dat de stap snel gezet zal worden naar drones die autonoom patrouilleren. “Zolang elke drone een eigen piloot nodig heeft, is het ook niet rendabel. Als ze autonoom mogen vliegen, kunnen ze een gebied permanent controleren. Wanneer de batterij leeg is, vliegen ze zelf terug naar het laadstation. Deze drones bieden veel voordelen voor bewakingsfirma’s die een groot gebied moeten screenen. Een bewakingsagent kan nooit overal tegelijk zijn, maar een drone kan zich razendsnel verplaatsen. Die tijdswinst kan in crisissituaties van belang zijn. Bovendien kunnen livebeelden van de drone doorgestuurd worden naar de bewakingsdienst of politie die onderweg is. Op die manier weten die wat ze kunnen verwachten bij aankomst, en hebben ze een overzicht van de situatie vanuit de lucht.”

Detectiesysteem
De camera’s van DroneMatrix werken ook ’s nachts en zijn compatibel met een detectiesysteem dat ontwikkeld werd door de KU Leuven. Op die manier kan de drone zelfs vanop veertig meter hoogte mensen, dieren, auto’s en vrachtwagens herkennen en onderscheiden. Betekent dit dat drones op termijn de taak van de bewakingsagent helemaal zullen overnemen? “Nee, want menselijke controle zul je altijd nodig hebben. De drones zullen de job van de bewakingsagent alleen maar boeiender én veiliger maken.”

© Limburg Startup - LSU 2024