Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Software-platform KWARTS komt in handen van het Deense DLI Market Intelligence

KWARTS heeft haar activiteiten overgedragen aan het Deense DLI Market Intelligence (DLIMI) dat het softwareplatform internationaal zal gaan commercialiseren. De overdracht wordt voltrokken in het eerste kwartaal van 2023. Daarmee komt er een einde aan een innovatietraject van 7 jaar binnen de Limburgse scale-up onder leiding van CEO-founder Bart Van Proeyen. De software zal zich vanuit Kopenhagen nog sterker differentiëren in een snel evoluerende internationale markt.

“Het is een enorme erkenning voor het geleverde werk van ons team, waartoe we ook experts van Universiteit Hasselt mochten rekenen. We werden al die jaren geruggensteund door trouwe klanten, commerciële partners en overheidsinstanties zoals VLAIO en EIT Health – maar ook private investeerders, waaronder Volta Ventures, business angels en imec.istart”, vertelt Bart Van Proeyen.

Na de succesvolle initiële uitrol van het KWARTS-platform, onder andere bij Takeda Pharmaceutical Company, kwam de vraag naar hoe de verdere internationale commercialisatie het meest effectief kon gebeuren binnen de huidige markttrends.

De softwaremarkt in Life Sciences is wereldwijd in volle beweging. Farmaceutische bedrijven hertekenen meer algemeen hun technologie- en data-infrastructuur, met een doorgedreven focus op gerichte therapieën en het verbeteren van de klantervaring. De machtsverhoudingen in het software-landschap staan op losse schroeven en consolidatie wenkt om de hoek.

Van Proeyen licht de beslissing in dit kader verder toe: “Binnen het bestuur hebben we diverse groeiscenario’s naast elkaar gelegd en hebben we met een kritische bril geëvalueerd hoe we ons dataplatform de beste groeikansen konden geven. De conclusie was dat een standalone commercialisatie zeer uitdagend zou zijn binnen de internationale context. Het verder uitbouwen van een eigen verkoopkanaal en dienstverlening zou ons ook onvoldoende onderscheiden ten opzichte van andere spelers. Het zoeken naar een strategische partner met een bestaand commercieel netwerk die eveneens kwalitatieve marktdata ter beschikking heeft waarmee we het vertrouwen in onze AI-algoritmes verder konden vergroten, bleek een cruciale factor tot succes. Dergelijke partner werd gevonden in DLI Market Intelligence en dat heeft uiteindelijk geleid tot de verkoop aan het Deense bedrijf. Je moet ambitieus, maar ten gepaste tijde ook pragmatisch zijn: om digitale transformatie te realiseren in een groeiend ecosysteem, moet je met de juiste ingrediënten kunnen koken.”

Søren-Ulrik Fangholm, COO, Lif Group & Managing Director DLIMI, vult aan: “Wij geloven in de ingeslagen weg en toekomstvisie van KWARTS. Het platform steekt goed in elkaar en stelt ons in staat om ons commerciële aanbod zowel functioneel als geografisch verder te verbreden. We bouwen daarbij voort op hun sterke business development inspanningen in Europa en de VS de afgelopen jaren.”

Door nu de AI-algoritmes van KWARTS los te laten op waardevolle data rond medische communicatie, voorschriften en behandelingen waarover DLIMI beschikt, lijkt de Deense overnemer erg goed geplaatst te zijn om de kwaliteit van inzichten op te drijven en de financiële impact preciezer aan te tonen. De software zal zo nog krachtiger uit de hoek komen, onder een nieuw dak met alle nodige strategische ingrediënten om zijn pioniersrol te blijven waarmaken.

“Doordat DLI Market Intelligence deel uitmaakt van The Danish Association of the Pharmaceutical Industry (met onder andere Amgen, Lundbeck, Pfizer en Novartis in haar bestuursorgaan), is het volgens ons de juiste partij om de adoptie van AI-gestuurd werken in de industrie te vergroten. Als kers op de taart is DLIMI actief in Scandinavië, waar de toegang tot artsen op vandaag erg moeilijk ligt en dus de nood aan deze oplossing misschien wel het grootst is”, besluit Bart Van Proeyen.

© Limburg Startup - LSU 2024