Start-up BlooLoc haalt twee miljoen euro op voor positioneringsplatform
Jong bedrijf biedt wereldwijd slimme diensten en oplossingen aan op basis van locatietechnologie
BlooLoc, een platform voor nauwkeurige indoor positionering van personen en voorwerpen, haalt twee miljoen euro op bij LRM, de Limburgse Investeringsmaatschappij. De innovatieve start-up, gevestigd op de Hasseltse Corda Campus, wil met behulp van positiebepaling en tracking, indoor locaties slimmer maken. De toepassingen van BlooLoc zijn multi-inzetbaar en bieden tal van opportuniteiten in onder andere de KMO-markt, maar ook in de gezondheidszorg, de vrijetijdssector en als navigatie oplossing op grote publieke plaatsen. Het jonge bedrijf is reeds actief in Canada, Dubai, Slovakije en de Verenigde Staten en wil het opgehaalde kapitaal gebruiken om de sales verder uit te bouwen in de Benelux, het Midden-Oosten en Amerika.
BlooLoc, opgericht eind 2014, wil locaties slimmer maken door middel van positiebepaling. Het bedrijf levert de hardware en software voor nauwkeurige indoor positionering van personen of voorwerpen. yooBee, de toepassing van BlooLoc, gaat op dezelfde wijze te werk als een GPS met als uniek uitgangspunt dat de technologie toelaat om ook binnen een gebouw te navigeren. Hiervoor worden yooBee sensoren gebruikt samen met de plattegrond van de omgeving. Deze slimme en duurzame sensoren sturen en ontvangen RF signalen en worden gevoed via zonne-energie of via de aanwezige verlichting in een ruimte. De batterij in de sensoren heeft een opslagcapaciteit van twee tot drie maanden waardoor ze makkelijk zonder licht kunnen verder werken.
7000 kinderen voorzien van yooBee trackers
De klanten van BlooLoc bevinden zich momenteel vooral in het buitenland. Zo werden er woonzorgcentra in de Verenigde Staten uitgerust met de technologie van BlooLoc in de vorm van dwaal-of exitdetectie bij senioren. Op die manier kan er gemakkelijk gesignaleerd worden wanneer de bewoners ’s nachts hun kamer verlaten, ronddolen of afwijkend gedrag vertonen. Zo kan bijvoorbeeld vereenzaming bij senioren meteen opgevolgd worden. En ook in Doha wordt de technologie al actief gebruikt. Zo werden er in totaal meer dan 7000 kinderen voorzien van yooBee trackers, inclusief 116 schoolbussen, om te voorkomen dat kinderen achtergelaten worden in een klaslokaal of op de bus. Het is op deze manier ook makkelijk bij te houden hoeveel kinderen er nu precies de bus nemen. In Slovakije werden er dan weer 42 winkels van Drogerie Markt ingericht met deze technologie om meer te weten te komen over het winkelgedrag van de klanten. ‘In totaal is er wereldwijd al 100 000 m² aan ruimtes ingericht met BlooLoc technolgie’, zegt Dirk Callaerts, CEO van BlooLoc. ‘Onze kracht zit in de cloud software voor de plaatsbepaling en in het feit dat we in élke sector een rol kunnen spelen: denk maar aan het vliegensvlug opsporen van materiaal in ziekenhuizen, het analyseren van de lay-out in supermarkten of aan het traceren van kinderen in pretparken en resorts. In Dubai werd er pas nog een testconcept opgezet in het 5G-lab van een telecomoperator en ook richting smart building zijn er heel wat mogelijkheden.’
Unieke navigatie op Corda Campus
De innovatieve start-up haalt twee miljoen euro op bij de Limburgse Investeringsmaatschappij en wil daarmee verder internationaal groeien en haar sales versterken. ‘De technologie van BlooLoc is ontzettend nauwkeurig en kan vlekkeloos geïntegreerd worden in de bestaande apps en systemen van supermarkten, luchthavens, woonzorgcentra of bedrijven. Dat is niet alleen uniek, maar biedt ook heel wat opportuniteiten wat betreft de verdere uitrol in de toekomst’, zegt Tom Aerts, Head of Smart Services & Manufacturing bij LRM. ‘We geloven sterk in het potentieel en de meerwaarde van BlooLoc in België, maar ook op internationaal niveau’.
Met deze kapitaalsronde wil het Limburgse bedrijf ook in eigen land een verschil maken. En daar zetten ze vandaag meteen een eerste stap in. ‘We lanceren op Corda Campus een unieke navigatie app die toelaat om tot aan de deur van een bedrijf op de campus te navigeren’, zegt Dirk Callaerts, CEO BlooLoc. ‘Je stapt uit je wagen en wordt op een echte ‘Wazemanier’ tot aan de deurklink gebracht. De meeste mensen zijn reeds bekend met Google Maps, maar Google Maps werkt niet meer eens men een gebouw binnengaat. De app van BlooLoc veegt dit probleem van de baan en navigeert je feilloos langs de kortste route. De app toont ook herkenningspunten zoals boompjes, trappen en meetingpoints in 3D, zodat je nooit je oriëntatie verliest en dus niet meer verloren kan lopen.’
De betaversie van de app wordt vandaag uitgerold op Corda Campus en wordt eerst getest in twee van de negen gebouwen. ‘Met negen gebouwen, 250 bedrijven en 5000 werknemers, is het niet altijd simpel om als bezoeker je weg te vinden’, zegt Raf Degens, algemeen directeur Corda Campus. ‘Daar maken we nu komaf mee. Door een tablet te lenen aan het onthaal of door de app te downloaden op je eigen (voorlopig enkel Android)toestel, kan je nu makkelijk je weg vinden op onze campus. Een hoogtechnologische toepassing op een innovatieve technologiecampus is een perfecte match en sluit naadloos aan bij ons DNA. Daar kunnen we dus alleen maar trots op zijn.’