Iedereen wil wel eens iets in 3D geprint, maar heeft daar daarom niet de middelen toe. Zeker voor een KMO is het niet evident dat technisch en financieel te realiseren. Door als tussenpersoon op te treden wil de Limburgse start-up CR3DOde drempel naar de nieuwe techniek verlagen.
Het idee ontstond in het bedrijf van de vader van Jens Raskin. Daar werden allerhande onderdelen gemaakt met freesmachines, en toen de firma de aanschaf van een nieuwe installatie overwoog, ontdekte men het 3D-printen. “Bleek dat we heel wat dingen ook op die manier konden fabriceren in plaats van door te frezen”, vertelt de oprichter. “Mijn vader schafte zich dus zo’n professionele printer aan, en al gauw kwamen de vragen van vrienden en buren of we ook voor hen iets konden maken. Zo kwam ik op het idee om dat fenomeen te commercialiseren.”
Eerst gebeurde dat nog vanuit dat ouderlijke bedrijf. “Veel kleine KMO’s hebben geen expertise met het ontwerpen van zo’n 3D-tekening. Bij mij mochten ze aankloppen met niet meer dan een vage schets of zelfs maar een eenvoudig idee. Wij zorgden dat het gebeurde en in de praktijk werd omgezet: het gewenste geprinte item.”
Een totaaloplossing om 3D te printen, dus. Met twee vennoten, één die het 3D-printen tot in de puntjes kent, en één IT’er die een onlineplatform zou ontwerpen, ging Raskin op zoek naar fondsen. Die vond hij bij het Europees FABulousproject dat 3D-printing een duwtje in de rug wil geven, het IWT en een achtergestelde lening van LRM die bij een [18-28]-wedstrijd van JCI werd gewonnen, samen goed voor een startbedrag van 250.000 euro. “In november vorig jaar zijn we dan een zelfstandig bedrijf geworden, en sindsdien gaat het snel. Ondertussen hebben we al een achttal mensen in dienst.”
Het businessmodel? Cr3do ontwikkelt het 3D-idee voor u, en gaat op zoek naar de geschikte externe partner om het effectief te printen. “Dat kan mijn vaders bedrijf zijn, maar net zo goed Materialize in Leuven. Wij nemen een fee op de kostprijs, en dat is het.”
Na ettelijke opdrachten voor verschillende klanten, zette CR3DOdeze week de volgende stap: de lancering van een online-platform waarop klanten op zoek kunnen gaan naar de geschikte standaard-oplossing. “Uit de vele projecten die we al gerealiseerd, hebben we een aantal modellen kunnen distilleren die een oplossing voor de meest voorkomende 3D-vragen bieden”, klinkt het bij Ra skin. “Die bieden we aan op een webshop. Op die manier kunnen we de consulting-fee om de oplossing te ontwikkelen spreiden over vele projecten. Zo konden we dat deel van de prijs tot veertig procent lager trekken.”
Op zoek naar klanten, dus. De strategie? “Die webshop willen we vooral online promoten”, zegt Raskin, “maar voor de grote projecten loont het natuurlijk de moeite om wel ter plekke te gaan. Daar hebben we dan ook de nodige mensen voor aangetrokken. Europa? We kijken nu al over de grenzen, en verzorgden al bestellingen uit Frankrijk en Nederland, maar laat ons eerst maar de Belgische markt aanpakken; daar zit nog potentieel genoeg buiten Limburg om aan te boren. Dus ja, we kunnen nog wel meer kapitaal gebruiken om te groeien. In de loop van 2017 zouden we graag 500.000 à een miljoen euro ophalen bij een business angel of VC.”