Startup Kluster ziet populariteit van klussen ondanks corona fors toenemen

Klussen was vorig jaar populairder dan ooit. Kluster, een startup die mensen via een digitaal platform met elkaar in contact brengt, zag vooral de vraag naar klusjes in huis en tuin fors toenemen. Het Limburgse bedrijf heeft een sterk jaar achter de rug en wil die groei in 2021 doorzetten. Kluster is bovendien als één van slechts vijftien startups geselecteerd voor het groeiprogramma van Birdhouse.

Het jaar 2020 was voor veel bedrijven een uitdaging, niet in het minst voor startups. Ook Kluster moest door de uitbraak van COVID-19 creatief zijn. Het samenbrengen van mensen vormt immers de kern van de activiteiten van het bedrijf. Kluster is een erkend platform dat bijklussen volgens het principe van de deeleconomie binnen een wettelijk kader mogelijk maakt. Het platform zorgt voor duidelijke afspraken, een veilige betaling en bovendien zijn beide partijen dankzij Kluster meteen ook verzekerd.

Klussen in huis
Tijdens de lockdown zette Kluster aanvankelijk in op alternatieve klusjes zoals digitale babysits en het maken van mondmaskers. Daarnaast hielpen mensen elkaar door bijvoorbeeld boodschappen te doen en aan huis te leveren. Maar uiteindelijk is ook het aandeel van de klusjes bij mensen thuis fors gestegen. “We hebben met z’n allen lang binnen moeten zitten en op zo’n moment zien mensen wat er allemaal moet gebeuren. Daardoor zijn er heel wat klusjes in huis uitgevoerd”, zegt Lieselotte Roose, Marketing & Sales manager bij Kluster. Ook koken en tuinieren waren vorig jaar erg populair.

Mensen die hun dagelijkse activiteiten door COVID-19 minder vlot kunnen uitvoeren, vinden eveneens een alternatief in bijklussen. “We hebben bijvoorbeeld iemand die normaal kostuums, maskers en decors ontwerpt, maar hier door corona niet veel mee kan doen. Daarom doet hij nu huis- en tuinklusjes bij mensen die in de buurt wonen.”

Sinds enkele maanden kunnen klusjes overigens ook met ecocheques vergoed worden. Kluster is op dit moment zelfs het enige dienstenplatform dat die mogelijkheid aanbiedt. Zo mogen mensen met ecocheques betalen voor het herstellen van allerlei voorwerpen, maar ook voor de plaatsing en het onderhoud van toestellen die op hun beurt met ecocheques kunnen worden aangekocht. Denk bijvoorbeeld aan de installatie van een spaardouchekop die het waterverbruik vermindert.

Springplank voor eigen zaak
Klussers wonen verspreid over het land, maar vooral in dichtbevolkte gebieden zoals Antwerpen neemt de populariteit van het platform toe. In die regio’s wonen immers veel mensen dicht bij elkaar, waardoor het ook gemakkelijker is om elkaar te vinden. De meeste klussers maken deel uit van de werkende bevolking en zijn ook digitaal actief. De jongste klusser is 17 jaar, de oudste 77. Het platform scoort gemiddeld het best in de leeftijdsgroep van 25 tot 45 jaar.

Het aandeel vrouwelijke en mannelijke gebruikers is mooi verdeeld. Vrouwen zorgen voor de meeste aanvragen, terwijl mannen iets meer klusjes verrichten. “Natuurlijk merken we ook een verschil in de taken die mannen en vrouwen uitvoeren. Zo houden vrouwelijke klussers zich vaker bezig met creatieve zaken zoals koken, nagels verzorgen en muurschilderingen maken. We hebben al veel leuke verhalen gezien. Bijvoorbeeld een vrouw die oude stoelen stoffeert, waardoor ze terug gloednieuw lijken. Of een jonge vroedvrouw die prachtige foto’s maakt en van haar eigen zaak droomt.”

Voor sommige klussers is de deeleconomie overigens de perfecte springplank om als zelfstandige aan de slag te gaan. “We focussen daarom ook op ondernemersorganisaties en onderwijsinstellingen om mensen te stimuleren zodat ze hun passie kunnen ontplooien. Via een partnership steunen we hen om uiteindelijk zelfs hun eigen zaak te starten.”

Groeiplannen
Kluster ziet nog veel groeimarge in de deeleconomie en heeft dan ook grote ambities voor 2021. Bovendien is de startup geselecteerd voor het Birdhouse Accelerator-programma. Die organisatie ondersteunt de explosieve groei van jonge bedrijven via het delen van kennis en het verlenen van toegang tot een enorm netwerk. Honderden startups schreven zich in voor het programma, maar uiteindelijk zijn er slechts 15 weerhouden.

“We zijn heel fier dat we bij de vijftien uitverkoren startups horen. We zien nog veel potentieel en willen ons volume dit jaar stevig uitbreiden. Hiervoor zijn we ook op zoek naar vers kapitaal. De selectie voor Birdhouse zal ons zeker een mooi duwtje in de rug geven”, besluit Lieselotte Roose.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Limburg Startup - LSU 2021