Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

1 miljoen in 19 minuten

De Limburgse start-up Azteq heeft via crowdfunding 1 miljoen euro extra kapitaal opgehaald in amper 19 minuten. “Het leek wel op de ticketverkoop van Tomorrowland”, zegt Peter Vandeurzen, een van de drie vennoten.

Geïnteresseerden konden dinsdag vanaf klokslag 10 uur intekenen op de obligatie van het energiebedrijf Azteq. Amper 19 minuten later werd de campagne op het platform van Bolero Crowdfunding afgesloten en kon Azteq 1 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven.

In die 19 minuten investeerden meer dan 400 mensen minimum 100 en maximum 5.000 euro in het bedrijf. “Het leek wel de ticketverkoop van Tomorrowland”, zegt Peter Vandeurzen, een van de drie vennoten van Azteq. “Waarbij de belangstellenden nog voor de opening van het platform voor hun computer klaar zitten, om toch maar zeker niet te laat te komen.”

Met de uitgifte van de obligaties met een brutorendement van 6 procent over twee jaar wil het bedrijf van Peter Vandeurzen, Kari Ven en Koen Vermout de bouw financieren van een zonnethermische installatie in het Spaanse Sevilla zonder dat middelen moeten worden aangesproken die bestemd zijn voor de groei van het bedrijf.

Groene warmte
Azteq werd in 2017 opgericht en is gespecialiseerd in de ontwikkeling en de bouw van installaties die via paraboolspiegels groene en duurzame thermische energie produceren. De Concentrated Solar Thermal technologie van Azteq maakt gebruik van parabolische spiegels die zonnestraling concentreren op een zogenoemde brandlijn. De vloeistof die door de collectorbuizen loopt, kan tot 400 graden heet worden en wordt omgezet in thermische energie zoals stoom.

De installatie in Sevilla zal tot 60 procent van de thermische energiebehoeften kunnen leveren van de brouwerij van Heineken en het gasverbruik drastisch verlagen. Het is de grootste zonnethermische installatie voor industriële proceswarmte in Europa. In België heeft het bedrijf, dat gevestigd is op de Thor Campus is Genk, al enkele projecten gerealiseerd.

Veel vraag
Naast het ophalen van vers geld wilde Peter Vandeurzen met de crowdfunding ook peilen naar de reacties van het publiek. “Duurzaamheid is echt wel rock ’n roll”, aldus de ondernemer. “Bovendien zet het succes van de actie ook de deuren open naar andere investeerders. Voor de realisatie van onze ambities hebben we immers wel wat meer geld nodig.” Hij wordt bijgetreden door Steven Van de Sype, commercieel directeur van Bolero Crowdfunding. “Aan een crowdfunding campagne hangt voor een bedrijf niet alleen een financieel maar ook een marketingaspect.”

Met de stijgende gasprijs geniet Azteq ook steeds meer belangstelling van bedrijven die definitief van het gas af willen. “Voor elektriciteit zijn zon en wind de beste oplossingen maar je kan niet alles elektrificeren. Voor industriële warmte, bijvoorbeeld in de vorm van stoom, is onze technologie interessant.”

Alternatief
Crowdfunding of publieksinvestering is een alternatieve vorm van financiering waarbij een persoon, groep of onderneming niet bij een bank of financiële instelling vraagt om een financiering, maar bij het grote publiek. Meestal wordt het project voorgesteld op een crowdfunding platform en kunnen investeerders al vanaf een klein bedrag instappen. Het gaat meestal dan ook over een grote groep kleine investeerders.

Dat Azteq zijn miljoen euro zo snel rond had, is voor Steven Van de Sype van Bolero Crowdfunding niet zo uitzonderlijk. “We hebben ooit in zeven minuten 2 miljoen euro opgehaald. Dat was toen echt alle hens aan dek.” Bolero Crowdfunding, een divisie van bankverzekeraar KBC, startte een goede zes jaar geleden met een crowdfundingplatform. “In totaal werden in die tijd 86 campagnes gevoerd, goed voor een totale investering van 41 miljoen euro”, aldus Van de Sype. “Dat lijkt weinig, maar het is dan ook slechts een kleine fractie van de campagnes die wordt toegelaten. Alle dossiers worden met de nodige strengheid behandeld. Vandaar dat van alle campagnes tot op heden slechts 2,4 procent problemen gehad heeft met terugbetaling.”

De investeerders zijn dan ook goed voorbereid, zegt Van de Sype. “De dossiers zijn ruim op voorhand in te zien, zodat beleggers met kennis van zaken kunnen investeren. Zij zijn zich bewust van het hoge risico, anders is er geen rendement van 6 procent. De tevredenheid van de investeerders is dan ook meestal hoog.”

Bron: HBVL 18.08.2022 – Guido Cloostermans

© Limburg Startup - LSU 2024