Take-aways: intern groeien – LRM Doorbraakprogramma
LRM en Vlaio begeleiden scaelups met hun groeiproces via het gloednieuwe programma: LRM Doorbraakprogramma. Experten reiken even sessies lang een kader aan met tools waarmee scaelups onmiddellijk aan de slag kunnen. Succesvolle ondernemers uit delen daarnaast ook hun ervaringen.
19 scaelups nemen deel aan het traject. We delen, na elke sessie, enkele tips van de spreker en take-aways van een scaleup die deelneemt aan het programma.
Deze week is het de beurt aan Nico Huybrechts, CEO Datashift (spreker) en Niels Bessemans (Co-Founder van Optiflux uit GreenVille)
Nico Huybrechts is een ondernemer die spreekt uit ervaring met zijn blik telkens op groei en vooruitgang, op een verstandige en no-nonsense manier. Als oprichter en CEO van Datashift is hij sinds 2015 bezig aan een mooi verhaal. Datashift telt ondertussen meer dan 70 medewerkers en mikt op de 100ste medewerker in 2023. Daarnaast begeleidt en investeert Nico in scale-ups & KMO’s die worstelen met de interne organisatie en het omzetten van groei in resultaten en zit hij in de Raad van Bestuur van Konligo.
Welke tips kan je scaleups meegeven om intern te groeien succesvol te laten verlopen?
(Nico): Groeipijnen horen bij elke groeifase. Slimme founders zorgen er voor dat hun organisatie en team sterk genoeg is om elke groeifase te overleven en sterker te worden. Dat betekent dat er ook periodes van relatieve rust moet zijn voor het team om te kunnen wennen en zich vinden in de nieuwe organisatie.
Elk keer dat jouw team X3 gaat, wordt je eigenlijk een nieuwe organisatie. Een team van 10, 30 of 90 werkt anders. De eerste die zich in die verandering moet terugvinden zijn vaak de founders. Besef dat je eerst zelf moet veranderen en jouw rol dient bij te sturen, voordat je dit kan vragen aan het team. Lead by example.
De basics op orde hebben is cruciaal als je groeit: cultuur, talent management, financiële en operationele rapportering, sales pipeline management, … Al die zaken moeten mee kunnen evolueren tijdens periode van groei. Des te beter je deze onderwerpen meester bent en tijdig bijstuurt, des te minder frictie je zal ervaren tijdens groei. Des te minder frictie, des te meer focus op klanten en mensen. Wat altijd de essentie moet zijn.
Korte voorstelling scaleup: Optiflux
(Niels) Optiflux is een AgroTech spin-off van KU Leuven, het Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten en het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties gelokaliseerd te Greenville, Houthalen-Helchteren. Het werd opgericht in januari 2021 en maakt sinds juni 2021 deel uit van het LRM-portfolio.
Optiflux biedt producten en diensten aan met als doel het optimaliseren van de bewaring en commercialiseringsstrategie van vers fruit na de oogst. Hierdoor beperken we niet enkel de voedselverliezen, maar kunnen onze klanten ook 10% aan koelkosten besparen, wat met de torenhoge energieprijzen van vandaag een enorme meerwaarde is.
Wie zijn je klanten?
(Niels) De klanten van Optiflux zijn fruittelers, telercoöperaties en fruitveilingen die vers fruit bewaren en verkopen aan de retail. Enkele bekende klanten van ons zijn onder andere BelOrta, de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden en de Limburgse Tuinbouwveiling in Herk-de-Stad. Tot op heden waren we enkel actief in België, maar binnenkort starten ook pilootprojecten in andere Europese landen.
Welke uitdagingen kom je tegen om intern te schalen
(Niels) Het eerste jaar van het bestaan van Optiflux werkten we met twee founders voltijds in Optiflux. Om alles rond te krijgen, werken we veel samen met externe partijen voor ontwikkeling van de hard- en software, de productie en de installatie van de systemen en de kwaliteisopvolging van het fruit. Nu we groeien, willen we deze kennis meer en meer verankeren binnen Optiflux en de afhankelijkheid van externe partijen beperken. Het vinden van de geschikte werknemers voor deze belangrijke taak is een hele uitdaging.
(Niels) Welke takeaways ga je zeker toepassen na het volgen van de sessie?
Ik heb van de sessie vooral onthouden dat het uitbouwen van een stevig en competent team dat elkaar vertrouwt, een essentiële fundering is om nadien succesvol te kunnen schalen. Daarnaast onthoud ik ook dat het veel beter is om de relatie met minder goede werknemers vroegtijdig te beëindigen in plaats van er door omstandigheden toch op voort te bouwen. Dit omdat het achteraf veel moeilijker is de werkethiek en attitude van het team op de juiste wijze aan te passen dan dit van in het begin goed te doen.