Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

De hogeschoolstudenten Bedrijfsmanagement aan de UCLL zijn van heel wat markten thuis. Dat bewijzen 35 laatstejaars van het keuzetraject KMO & Ondernemen in Limburg. Vanaf 17 februari zijn hun 7 pop-up stores te ontdekken op 2 Hasseltse locaties: TT-wijk en Quartier Bleu. Je kan er tal van duurzame producten en lokale lekkernijen vinden, waarbij de studenten de winst van hun project doneren aan twee zelfgekozen goede doelen: Menno’s droom & Natuurhulpcentrum Opglabbeek.

Omnichannel: van online tot real life
​De studenten zijn al sinds het najaar aan de slag in hun webshops maar staan vandaag voor het eerst achter de toonbank. “Een webshop is enorm belangrijk voor ondernemers: je kan niet meer zonder een sterke online aanwezigheid”, aldus Sophie Haenen, docent Bedrijfsmanagement UCLL. “Nu komen er de fysieke winkels bij, wat vraagt om organisatorische vaardigheden en een duidelijke communicatie met alle betrokkenen, face-to-face, telefonisch, op sociale media en via de site. In hun gloednieuwe ‘flagship stores’ is er dan ook een andere aanpak nodig. De klanten ontdekken de producten op een andere belevingsmanier en dat navigeren is waardevol als jonge ondernemer: je ontmoet écht je publiek.”

De studenten gaan volledig omnichannel met meteen twee fysieke locaties in centrum Hasselt. Lien Schouteden van pop-up Commercio Di Vino ziet deze extra uitdaging als een unieke kans: “De pop-up is voor ons dé kans om je te ontwikkelen als ondernemer en tegelijkertijd goede doelen te steunen. Als team ga je uitdagingen aan en leer je veel bij op korte termijn. Zo voer je zelf de volledige boekhouding van jouw pop-up, haal je het meeste uit sociale media, leer je de klant zo goed mogelijk te helpen van a tot z en organiseer je je eigen evenementen. We leren ook samen te werken met verschillende persoonlijkheden door ze beter te begrijpen, hierdoor ken je ook je eigen sterktes en kan je die inzetten.”

Shoppen voor het goede doel
​De UCLL-studenten dragen met hun pop-ups ook op maatschappelijk vlak bij, gezien de winst naar twee goede doelen gaat: Natuurhulpcentrum Opglabbeek en Menno’s Droom. Ruben Bricteux van l’Artiste Inconnu “We vinden het vooral motiverend om al in onze studie na te denken over hoe we een verschil kunnen maken op heel veel vlakken. We werken met kunstenaars uit de eigen regio, denken na over duurzaamheid en gaan voor inclusie in hoe en door wie de producten gemaakt worden. Daarbovenop dragen we met onze winst een steentje bij om super belangrijke initiatieven te ondersteunen.”

Ook UCLL-coach Monique Wathion is blij met deze aanpak binnen het ideaal van maatschappelijk ondernemen: “De studenten krijgen zo meteen voeling met wat er rond hen gebeurt. Ze creëren nu al een duurzame, positieve impact via lokale leveranciers, inclusiviteit én zelfs hun bijdrage aan het goede doel. Onze jonge ondernemers kiezen voor en voelen nu al het verschil dat ze kunnen maken en daar zijn we enorm trots op. ”Of ze het zien zitten? Ticho Verbeurgt van pop-up Local Senses vat het kort samen; “Absoluut! If it was easy, everyone would do it. (lacht)”

Nog tot en met 5 maart zijn de pop-ups te bezoeken, van maandag tot zaterdag (10u-18u) in Quartier Bleu (tegenover H&M) en de TT-wijk (Sint-Jozefstraat 10). Ook de webshops blijven lopen tot die einddatum.

Meer gedetailleerde info over de 7 shops vind je op www.ucll.be/popupslimburg:

Lumberjack biedt een uitgebreid aanbod duurzame en ecologische creaties met o.m. decoratie-items, planten en zelfgemaakte houtproducten. ​

L’artiste inconnu zet onbekende Limburgse kunstenaars in de kijker, om hen een duwtje in de rug te geven en bezoekers te verrassen met Limburgs talent.

Commercio Di Vino laat je kennismaken met Limburgse wijnen en exclusieve wijnen uit Italië, Spanje, Frankrijk en Portugal.

The American Dream schetst op een duurzame manier enkele Amerikaanse trends die op sociale media erg aanwezig zijn, in een shop met snoep, accessoires en kledij.

Local Senses stimuleert al je zintuigen met Limburgse lokale producten: van gin over juwelen en kunst tot vinylmuziek en geurkaarsen.

Unico inspireert je met handgemaakte, lokale producten en cadeaus met een uniek verhaal voor groot & klein – van keramiek en kaarsen met edelstenen over babyspullen tot bier en stroop.

Sweet Therapy verkoopt ‘op doktersadvies’ zoete, zure, suiker- en gelatinevrije snoep in een doosje met een gepaste boodschap voor iedere gelegenheid.

Locatie
​De 7 pop-ups zijn geopend op 2 locaties in Hasselt:
​Quartier Bleu, Gelatineboulevard
​TT-wijk, Sint-Jozefsstraat 10

Openingsdata en -uren
​17 februari tot 4 maart: maandag tot en met zaterdag, 10u tot 18u open
​5 maart: deelname aan de koopzondag van 13u tot 18u

© Limburg Startup - LSU 2024