Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Studenten van de UHasselt behalen met hun innovatieve bh de tweede plaats op de prestigieuze Europese finales van de Gen-E awards van JA Europe, een ongeziene prestatie voor een Belgisch team. Met Arkai ontwikkelden de studenten een meegroeiende bh gemaakt uit gerecycleerd polyester die tot drie maten kan meegroeien. Zo gaan duurzaamheid en comfort hand in hand. Arkai won eerder al de nationale VLAJO-finale en mocht nu – met succes – de Belgische vlag verdedigen op het ‘Europese Songfestival voor Ondernemerschap’. JA Europe is het grootste event rond student-ondernemerschap in Europa met meer dan 41 deelnemende landen.

De start-up Arkaï van de UHasselt-studenten is actief in de lingeriesector. Het bedrijf maakt een nieuwe soort bh die tot drie maten met het lichaam meegroeit, van cup A tot cup C. De studenten willen zo een alternatief bieden voor de fast-fashion industrie. “Onze bh gaat niet alleen langer mee, we hebben ook gekozen om de bh uit gerecycleerd polyester te maken”, zegt Laura Stefani, CEO van Arkaï en 2dejaarsbachelorstudent Handelswetenschappen aan UHasselt. “Zo verminderen we de afvalberg aan kleding en petflessen én kiezen we dus resoluut voor écht duurzaam. Er waren veel sterke studentenondernemingen die kans maakten, we zijn ontzettend gelukkig dat wij er voor het eerst voor kunnen zorgen dat een Belgisch team de top drie van dit Europese event rond student-ondernemerschap kan behalen!”

Een ongeziene prestatie

Prof. dr. Pieter Vandekerkhof: “Het is fantastisch om te zien dat we elk jaar een stapje hoger klimmen! We hebben al vier jaar op rij de nationale finale van beste studentenondernemingen van Vlaanderen gewonnen, maar nog nooit eerder kon een Belgisch team de top drie in Europa bereiken. Dit is een primeur voor VLAJO, UHasselt maar vooral voor de studenten. Deze erkenning geeft hen een boost om nóg meer impact met Arkai te maken. En ik ben ervan overtuigd dat dat gaat gebeuren. Dit is het beste voorbeeld van het feit dat ons opleidingsmodel – waarin we sterk focussen op het boosten van het ondernemerschap -werkt.”

“We zijn ontzettend trots op onze studenten achter Arkaï”, zegt Marc Beenders, Senior Corporate Community Manager bij LRM en gastdocent UHasselt, die binnen het opleidingsonderdeel Ondernemen de studenten van UHasselt begeleidt bij het opstarten van hun onderneming. “Met een sterk product, een goed businessplan én de juiste soft skills overtuigen onze studenten jaar na jaar een professionele jury van ondernemers.”

Een Europees Songfestival voor ondernemerschap

JA Europe is de overkoepelende organisatie die elk jaar alle nationale winnaars bij elkaar brengt die met hun student-onderneming hun eigen land veroverd hebben. Met meer dan 850 deelnemers werd er een prachtige driedaagse opgezet in Tallinn, Estland. Zeg maar het Eurosongfestival van student-ondernemerschap. “Dat Arkai hier een tweede plaats behaalde, is een unicum in de Belgische geschiedenis, een prestatie waar we bij VLAJO erg trots op zijn. Dit toont hoe ondernemend UHasselt met hun studenten omgaat”, zegt Peter Coenen, directeur van VLAJO.

Een onverwachte erkenning voor het harde werk

Team Arkai kwam zonder verwachtingen naar Estland, omdat ze weten dat het enorm moeilijk is om op dit grootse event in de prijzen te vallen. “Toen onze naam werd afgeroepen op het prachtige slotgala, waren wij helemaal de kluts kwijt. We hadden nooit gedacht dat we dit als kers op de taart van ons prachtige avontuur zouden kunnen toevoegen”, zegt Laura Stefani, CEO van Arkai. “Ik ben enorm trots op het hele team, want ook de jury heeft ons erkend voor het sterke teamwerk, dynamiek en passie! Iets wat onze UHasselt-coaches dankzij de sterke focus op soft skills ons hebben bijgebracht. Dat stimuleert ons alleen maar meer om van Arkai een toponderneming te maken. De pre-orders stromen binnen, we zitten al boven de 1000. Eind augustus hopen we de eerste bh’s te kunnen leveren aan onze klanten.”

Soft skills: het verschil tussen winnen en verliezen

“Tijdens de opleiding Handelswetenschappen combineren we zeer gericht de academische en praktijkgerelateerde kennis en leren onze studenten naast het pure ondernemerschap ook heel wat zogenaamde ‘soft skills’”, zegt Marc Beenders. “Zo trainen we hen onder meer in communicatie, creativiteit, werken in team, attitude… Want ondernemen doe je niet alleen met je hoofd, maar met je hele persoonlijkheid. Hoe je met mensen omgaat en communiceert, hoe creatief je kleine en grote uitdagingen kan oplossen of hoe overtuigend je je idee kan presenteren. Allemaal technieken die heel veel aandacht en oefening vergen en waar we veel tijd insteken om de studenten naar het beste niveau te krijgen” zegt Pieter Vandekerkhof die hierover samen met Marc Beenders het boek uitbracht ‘Soft skills in ondernemerschap’.

© Limburg Startup - LSU 2024