Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

UHasselt scoort met ondernemend onderwijs
Studenten winnen voor de 5de keer prestigieuze Vlaamse award: Small Business Project van het Jaar van Vlajo.

Voor de vijfde keer in zes jaar tijd winnen studenten Handelswetenschappen van UHasselt de prijs van beste studentenonderneming van Vlaanderen. “We leveren in heel wat wedstrijden winnaars. Als docent kan je geen mooiere voldoening krijgen.” vertelt Prof dr. Pieter Vandekerkhof. Hij werkt voor het opleidingsonderdeel Ondernemen, waarin de studenten ondernemers worden, nauw samen met gastdocenten Marc Beenders (LRM) en sinds dit jaar ook met Gilles Wuyts (Imec)

En of de docenten trots mogen zijn. Het lijstje van awards is indrukwekkend (2019- 2024)

-5x winnaar Vlaamse finale Small Business Project Vlajo
-2de plaats Europese JA Europe Finale in Estland
-2x Leadership Award JA Europe
-1x Duurzaamheidsaward JA Europe in Griekenland
-1x Winnaar Start Academy Vlajo
-4x Gen Z Award Voka KVK Limburg

Het geheim? Prof. dr. Pieter Vandekerkhof heeft een duidelijke verklaring voor de succesformule. 

De opleiding Handelswetenschappen van UHasselt profileert zich als een ondernemende opleiding. De onderwijsaanpak bouwt op enkele belangrijke pijlers:

  1. Academische kennis combineren met praktijkinzichten 
  2. Ondernemende vaardigheden combineren met soft skills
  3. Learning-by-doing

Het atypische opleidingsonderdeel Ondernemen speelt een belangrijke rol in de bachelor Handelswetenschappen. “We combineren zeer gericht de academische en praktijk gerelateerde kennis en leren onze studenten naast het pure ondernemerschap ook heel wat zogenaamde ‘soft skills’. Zo trainen we hen onder meer in communicatie, creativiteit, het werken in team, mindset en attitude”, aldus Prof. Pieter Vandekerkhof. “En dat loont, want we zien de laatste jaren een patroon terugkomen.” 

Tijdens de opleiding Handelswetenschappen focussen de docenten op learning by doing. Door het ondernemen in de praktijk om te zetten, worden de studenten omgedoopt tot ondernemers en ervaren ze hoeveel inspanning het vereist om van een startend bedrijf een succes maken. De intense samenwerking tussen een professor en 2 gastdocenten uit de praktijk vormt een synergie Ook het partnership met Vlajo zorgt voor een ideale testomgeving, waar studenten kunnen leren ondernemen maar toch een vangnet vanuit het Vlajo concept hebben. Dit alles zorgt er voor dat studenten kunnen evolueren tot jonge ondernemers en intrapreneurs.

De aanpak rond soft skills, een van de fundamenten, hebben Pieter en Marc 3 jaar geleden neergeschreven in het boek “soft skills in ondernemerschap”. “Het groene boekje voor elke ondernemer want ondernemen doe je niet alleen met je hoofd, maar met al uw menselijke vaardigheden”. Hoe je met mensen omgaat en communiceert, hoe creatief je kleine en grote uitdagingen kan oplossen of hoe overtuigend je je idee kan presenteren. “Allemaal technieken die heel veel aandacht en oefening vergen en waar we veel tijd in steken om de studenten naar het beste niveau te krijgen” zegt Marc Beenders. Het boek wordt ondertussen gebruikt als lesboek in verschillende hogescholen en universiteiten en ging al meer dan 5000x over de toonbank.

“Ook na de wedstrijden doen onze studentenondernemingen het goed. Hiervoor werken we nauw samen met andere actoren uit het Limburgs startup eco-systeem waaronder Limburg Startup, het LRM incubatorennetwerk en Student Startup. Zo werden de shampoo tabletten van Shampop opgepikt door een bedrijf uit Genk en werd IZI-Fit verkocht bij JBC. De winnaar van twee jaar geleden: Arkaï, is ondertussen gestart met de verkoop van haar product: een BH die meegroeit. PROLUX is dan weer een startup die vorig jaar werd opgericht en zich toelegt op de productie en verkoop van sokken die pijnlijke en blauwe tenen tegen gaat. “Het is zeker niet onze bedoeling om van elke student een ondernemer te maken. Het is wel onze doelstelling om onze studenten ondernemende vaardigheden bij te brengen die verwacht worden op de arbeidsmarkt”, zegt Pieter Vandekerkhof

Smart Stream is 5de winnaar van UHasselt
Afgelopen zaterdag werd de winnaar van 2024 bekend gemaakt tijdens een groots event in Walibi. Smart Stream werd verkozen tot beste student-onderneming met een oplossing om koud water uit de douche slim te gebruiken. Door middel van een tussenstuk in de afvoer van de douche wordt het koude water, dat als eerste uit de douche komt, slim afgeleid naar de regenput. Van zodra het douchewater een bepaalde temperatuur heeft bereikt, zal het pas naar de afvoer vloeien. Op deze manier gaat er geen water verloren. Een duurzaamheidsoplossing om u tegen te zeggen. Begin juli mag Smart Stream de Belgische eer verdedigen tijdens de Europese finale in Sicilië.

Meer dan 200 kanshebbers
Met hun product wist Smart Stream dus de jury van VLAJO te overtuigen. Na Izi-fit, Shampop, Spencivino en Arkaï gaat de prijs van beste studentenonderneming van het jaar dus voor een vijfde keer naar UHasselt. Een unicum. Nooit eerder won dezelfde kennisinstelling vijf keer deze prestigieuze award. Een bewijs dat het ondernemend onderwijsmodel van de opleiding Handelswetenschappen effectief werkt. UHasselt leverde namelijk niet alleen de winnaar af, maar ook één van de zes andere finalisten: P-Tect, een innovatieve zorgoplossing voor ouderen met incontinentieproblemen.

“Het is fantastisch om te zien dat er maar liefst twee UHasselt-ondernemingen een plek behalen in de top 5 van beste studentenondernemingen van Vlaanderen. Zeker als je weet dat dit jaar opnieuw een meer dan 200 ondernemingen vanuit alle universiteiten en hogescholen hun kandidatuur instuurden voor deze wedstrijd.”

Ontzettend trots op Smart Stream
“We zijn ontzettend trots op onze studenten achter Smart Stream”, zeggen Marc Beenders, corporate community manager van LRM en Gilles Wuyts, Business/ Innovation Analyst bij Imec en beiden gastdocent UHasselt die binnen het opleidingsonderdeel Ondernemen de studenten van UHasselt begeleiden in het opstarten van hun onderneming. “Met een sterk product, een goed businessplan én de juiste soft skills overtuigen onze studenten jaar na jaar een professionele jury van ondernemers. Wij zijn blij dat we onze praktijkervaring vanuit Limburg Startup en Imec kunnen implementeren in het onderwijsmodel van de opleiding Handelswetenschappen. Het winnen van dergelijke prijzen toont aan dat deze synergie werkt.

Ambities
De ambities van de heren zijn groot. Het was onze ambitie om van UHasselt dé ondernemende universiteit te maken. Dat we hierin goed op weg zijn bewijzen de resultaten van onze studenten. Zijn we voldaan? Nooit! Als ondernemende docenten kan de lat niet hoog genoeg liggen. We verwachten elk jaar meer van onze studenten. 5 winnaars is nog maar een begin 🙂

 

© Limburg Startup - LSU 2024