Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

UHasselt wint voor derde jaar op rij beste studentenonderneming van Vlaanderen

Spencivino beste VLAJO studentenonderneming 

UHasselt-studentenonderneming Spencivino wint de prijs voor beste Small Business Project van VLAJO. Een wedstrijd voor de beste studentenondernemingen van alle Vlaamse hogescholen en universiteiten. Spencivino is een toestel voor particulieren om een geopende fles wijn tot vier weken lang te bewaren zonder smaakverlies. Het is al voor het derde jaar op rij dat Universiteit Hasselt de prijs van beste studentenonderneming van Vlaanderen in de wacht sleept, een unicum.

Wat een week is het voor de vijf UHasselt-studenten achter het bedrijf Spencivino. Na het winnen van de Jong VOKA GenZ award, met een prijzenpot ter waarde van 25.000 euro, winnen ze nu ook het VLAJO Small Business Project en kronen ze zichzelf tot beste studentenonderneming van Vlaanderen.

“Ongelooflijk, dit hadden we nooit kunnen dromen”, zegt Pauline Roman, CEO van Spencivino en 2dejaar bachelorstudent Handelswetenschappen aan UHasselt. “Er waren veel sterke studentenondernemingen die kans maakten, we zijn ontzettend gelukkig dat wij dit jaar de hoofdprijs in de wacht slepen en een ticket bemachtigen voor de Europese finale in Litouwen.”

Wijn bewaren zonder smaakverlies
Spencivino is een zogenaamde wine dispenser op basis van argongas waarmee je thuis een geopende fles rode wijn tot vier weken lang kan bewaren zonder smaakverlies. “Voor Horeca bestaan er al een grote, uitgebreide installaties op basis van argongas, maar die toestellen kosten al snel enkele duizenden euro’s. Onze Spencivino, die 180 euro per toestel kost, is het allereerste toestel voor particulieren. Het is op maat gemaakt van mensen die thuis graag eens een goede fles wijn opendoen, maar niet meteen meerdere glazen op een avond willen drinken. Het argongas zorgt ervoor dat er niets van de smaak van de wijn verloren gaat. Door ons te richten op particulieren en kleine speciaalzaken boren we een heel nieuwe markt aan in dit gamma”, zegt Pauline. “Met het prijzengeld willen we ons toestel nu uitbreiden met een koelsysteem zodat de techniek ook werkt om flessen witte wijn en rosé wijn langer te bewaren zonder smaakverlies.”

3 UHasselt finalisten in Vlaamse top 5
“Ik ben ontzettend trots op onze studenten achter Spencivino”, zegt prof. dr. Pieter Vandekerkhof, die binnen het opleidingsonderdeel Ondernemen de studenten van UHasselt begeleidt in het opstarten van hun onderneming. “Met een sterk product en een goed businessplan overtuigen onze studenten tweemaal een professionele jury van ondernemers,  zowel tijdens de Jong VOKA Gen Z award als tijdens de Small Business Projects van VLAJO.” En Spencivino is niet het enige succes van UHasselt dit jaar. Studentenonderneming Lardo & Beau, een gezond drankje voor honden, behaalde een knappe derde plaats in de Vlaamse finale. Dentabite, een sponsje om je tanden te verfrissen, haalde de top 5.

“Het is fantastisch om te zien dat er maar liefst drie UHasselt-ondernemingen een plek behalen in de top 5 van beste studentenondernemingen van Vlaanderen. Zeker als je weet dat dit jaar 100 ondernemingen vanuit alle universiteiten en hogescholen hun kandidatuur instuurden voor deze wedstrijd. Een teken dat ons opleidingsmodel waarin we sterk focussen op het boosten van het ondernemerschap werkt”, zegt Pieter Vandekerkhof.

Alle ondernemerstalenten ontwikkelen
Tijdens de opleiding Handelswetenschappen focussen de docenten op learning by doing. Door het ondernemen in de praktijk om te zetten, krijgen studenten zin om die extra inspanningen te leveren die van een bedrijf een succes maken. Hiervoor werd een aantal jaar geleden ook Marc Beenders, Corporate Community Manager van LRM en Limburg Startup aangetrokken als gastdocent aan UHasselt. “Vanuit zijn eigen ervaring en dagelijkse ondersteuning aan startups en scaleups neemt hij een coachende rol op voor de student-ondernemers aan UHasselt”, zegt Pieter Vandekerkhof.

“We combineren zeer gericht de academische en praktijk gerelateerde kennis en leren onze studenten naast het pure ondernemerschap ook heel wat zogenaamde ‘soft skills’. Zo trainen we hen onder meer in communicatie, creativiteit, het werken in team, attitude”, aldus Marc Beenders. “En dat loont, want we zien de laatste jaren een patroon terugkomen. We leveren in heel wat wedstrijden winnaars, als docent kan je geen mooiere voldoening krijgen.”

Want het is al voor het derde jaar op rij dat Universiteit Hasselt de prijs van beste studentenonderneming van Vlaanderen kan binnenhalen. IZI-fit, een meegroeiende babyromper, en Shampop, handige shampootabletten, gingen Spencivino voor. Shampop kreeg ondertussen zelfs een plek op de Corda Campus. “We kweken tijdens onze opleiding samen met Limburg Start Up en StudentStartUp UHasselt echt een vijver van ondernemend talent onder de studenten. En dat zorgt voor een doorstroom naar het professionele ondernemerschap, waarmee we ook het Limburgs economisch weefsel versterken”, besluiten Pieter Vandekerkhof en Marc Beenders.

© Limburg Startup - LSU 2024