80% rijdende vrachtwagens niet ten volle in gebruik
Online transportplatform Vengo schakelt lege ruimtes van vrachtvoertuigen in
Op zoek naar een chauffeur voor je wasmachine en meubilair? Of als bedrijf op zoek naar een plaats voor je pallet? Vengo – het online transportplatform voor omvangrijke goederen — is klaar voor de uitbreiding van zijn diensten naar Vlaanderen. De Hasseltse startup sluit na een jaar een positieve testperiode af met duidelijke ambities. “80% van alle vrachtwagens op de Belgische wegen is niet volledig gevuld naar gewicht of volume en zelfs 20% is volledig leeg. Er zit heel wat groeipotentieel in de ingebruikname van die ruimtes. Dat willen we nu ten volle gaan benutten”, aldus CEO Thomas Kauffmann.
‘Zoals Uber, maar met vrachtwagens’
Vengo is er voor alles groter dan een pakje — tot een vrachtwagen vol — en kon net zo goed het broertje van Uber of BlaBlaCar zijn. Een zending bestel je via de website of smartphoneapp waar beschikbare chauffeurs de vrije ruimte tijdens hun rit aanbieden. Thomas Kauffmann: “Net als Uber en BlaBlarCar werken we met een sterk communitygevoel en privébestel- en vrachtwagens die altijd gekoppeld zijn aan kmo’s of grotere bedrijven. Dat zorgt voor professionele chauffeurs en leidt tot een duurzaam verhaal.”
Lege ritten opvangen
Vengo bracht met het Limburgse proeftraject de transportnood van particulieren en bedrijven in kaart. Terwijl velen op zoek zijn naar een oplossing wordt liefst 80% van alle vrachtwagens op de Belgische wegen niet volledig gevuld en is 20% zelfs volledig leeg. Kauffmann: “Het afgelopen jaar registreerden we 600 unieke gebruikers en 150 professionele chauffeurs. Goed voor 1000 vrachten, gaande van een privéverhuis tot leveringsdienst voor een lokale meubelzaak of express-opdrachten voor grote bedrijven. Dat bewijst dat ons concept werkt en nog kan groeien, zeker wat onze bedrijfsondersteuning betreft.”
Slechts deeltje betalen
Vanaf een kostprijs van 35 euro bij andere transportbedrijven is het vaak voordeliger om op Vengo te rekenen. Dat het platform gemiddeld goedkoper is dan het inzetten van een vaste koerier komt doordat de ladingen van meerdere klanten worden samengebracht op één vrachtvoertuig of omdat een zending bijgeplaatst wordt op een bestaande koerierrit. Daarbij betaalt de verzender slechts voor een stukje mee aan de totale ritkost.
Verfijnde algoritmes
Naast de uitbreiding naar Vlaanderen moet ook slimmere technologie de toekomst van Vengo garanderen. Dat is belangrijk in het snel vinden van de juiste chauffeur of zending. Vengo wil chauffeurs immers enkel opdrachten aanbieden die zich op hun traject bevinden. Ook voor de automatische evaluatie van de verplaatsingen én plug-in voor andere platformen zijn slimme algoritmes essentieel.