Een werkplek boeken in één van onze incubatoren? Dat kan hier.

Palmki™, toonaangevende leverancier van biometrische technologie en oplossingen voor onder meer toegangscontrole in gebouwen en op events, tijdregistratie en geïntegreerde betalingen, haalt kapitaal op bij de bank, bestaande aandeelhouders en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM. Daarmee wil het bedrijf uit Hasselt verder opschalen en internationaliseren. In België en Nederland wist het al heel wat grote bedrijven te overtuigen met zijn technologie, waaronder o.a. de Europese instellingen, voetbalclub KAA Gent, Fortuna Sittard en KAS Eupen.

In 2019 richtte Marc Strackx Perfect ID op, een innovatief technologiebedrijf dat zich onder de merknaam ‘Palmki’ toespitst op biometrische authenticatie met de handpalm. “Palmki is een digitale sleutel die het aderpatroon in je handpalm gebruikt om je identiteit te verifiëren. Het is met andere woorden een gebruiksvriendelijke biometrische identificatietechnologie die toegang geeft tot gebouwen, lokalen, machines, gegevens, tijdsregistratie, betalingen, enz.”, licht eigenaar Marc Strackx toe.

Authenticatie binnen één seconde
De technologie van Palmki is gebaseerd op de inwendige structuur van de menselijke handpalm. Dat is een belangrijk verschil met andere biometrische identificatietechnologieën, die vaak gebruik maken van uiterlijke kenmerken zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning. Marc Strackx: “Het aderpatroon in de handpalm is voor iedereen uniek. Zelfs identieke tweelingen hebben een verschillend patroon. Daarenboven kan het aderpatroon voorlopig niet nagebootst worden, wat wel het geval is bij uitwendige kenmerken. Verder is Palmki een zeer hygiënische technologie, want het scannen van de handpalm kan gebeuren zonder effectieve aanraking van de Palmki scanner.” Ook interessant: de Palmki genereert een zeer snelle authenticatie van meestal binnen één seconde en heeft een foutacceptatiegraad van minder dan 0,00001%.

Palmki in het dagelijks leven en op de werkvloer
Perfect-ID wordt ondersteund door Fulcrum Biometrics (Fujitsu Company) en Fujitsu Belgium. Deze samenwerking onderstreept zowel het innovatieve karakter als de Europese ambities van Palmki, dat 3 focusdomeinen heeft. Het eerste domein is toegangscontrole tot gebouwen, poorten, kluizen, devices, … Het tweede domein omvat toegangscontrole op events en sportwedstrijden. Dat gaat van het registratieproces, ticketing, toegangscontrole (via tourniquets) en on-the-spot controle tot de betaling van catering. Het derde domein omhelst geïntegreerde betaaloplossingen voor drank- en voedselkiosken op eventlocaties. Ook hiervoor loopt een eerste testtraject.

Op enkele jaren tijd mocht het bedrijf uit Hasselt alvast verschillende mooie namen op de referentielijst zetten. Zo voorzag het op 3 locaties in de Europese instellingen Palmki-controllers met 2 factor-authenticatie, het hoogste niveau van controle. Binnenkort start er ook een grootschalig project i.s.m. VLAIO en UGent om bij de wedstrijden van KAA Gent de voetbalveiligheid te verbeteren met respect voor de fan-ervaring.

Internationaal uitrollen
Met een mooi gevulde referentielijst wil Marc Strackx nu een versnelling hoger schakelen en Palmki internationaal uitrollen. Zijn sterk onderbouwde verhaal, zin voor innovatie en toekomstvisie wisten alvast de Limburgse investeringsmaatschappij LRM te overtuigen om in te stappen met kapitaal, in combinatie met een bankfinanciering en inbreng van de bestaande investeerders en business angels, waaronder Angelwise, Ismaël Ben-Al-Lal en Frank Staut.

Jan Vorstermans van Angelwise: “Wij geloven in de toekomst van de Palmki-technologie, gezien de veiligheid van een persoonsidentificatie met de nodige privacy naar de toekomst nog verder aan belang zal toenemen.”

Gunter Plevoets, head of corporate lending bij LRM: “Op enkele jaren tijd legde Marc met Palmki een straf parcours af. Hij wist ook meteen grote bedrijven die enorm veel belang hechten aan veiligheid en GDPR te overtuigen met zijn technologie. Dat toont aan dat ook experts vertrouwen hebben in Palmki én potentieel zien in die technologie. Met LRM stappen we dan ook graag in met kapitaal zodat dit Limburgse bedrijf verder kan groeien in België én Europa.”

Marc Strackx, CEO Perfect-ID: “De toetreding van LRM tot het kapitaal is zeer belangrijk voor Perfect-ID. Het geeft ons niet alleen de financiële slagkracht om de innovatie en groei van Palmki verder te stimuleren; het geeft ons ook strategische ondersteuning en vertrouwen naar klanten. Door deze steun kunnen we onze groei versnellen, internationaal uitbreiden en onze positie als marktleider versterken.”

 

© Limburg Startup - LSU 2024