Voetbalspelers herbeleven hun match in VR.
Twee techbedrijven ontwikkelen samen met KRC Genk een Virtual Reality-toepassing voor voetbalclubs. Virtual reality specialist Toster gaat de AI tracking data van startup TrackBox gebruiken om voetbalspelers cruciale spelfases te laten herbeleven. KRC Genk ziet hierin de vervolgstap op videoanalyses en zet haar videoanalisten in voor de ontwikkeling te ondersteunen. Dankzij de innovatiepremie van de provincie Limburg krijgt deze samenwerking een vliegende start. Geeft straks een voetbalspeler een foute pass, dan kan hij exact dezelfde spelsituatie herbeleven in virtual reality om te leren een betere keuze te maken.
In het moderne voetbal zijn data- en videoanalyses onmisbaar geworden. Voetbalclubs gebruiken deze analyses om spelers te begeleiden en beter te maken. KRC Genk is wereldwijd bekend voor haar sterke jeugdopleiding. “VR en AI vinden meer en meer hun weg in onze maatschappij. Ook bij KRC Genk kijken we steeds vooruit. Voetbal wordt immers meer en meer beslist in details. We zetten daarom graag mee onze schouders onder Replay VR om de technologieën van de toekomst verder te verfijnen zodat ze ook in de voetbalwereld grenzen kunnen verleggen”, zegt Algemeen Directeur van KRC Genk Erik Gerits.
Technologie is niets zonder goede kennis van de noden van de gebruikers. Daarom zijn we bijzonder blij dat we dankzij de steun van provincie Limburg onze IT-kennis kunnen omzetten in een bruikbaar product voor voetbalclubs, aldus Jasper Olaerts van Toster Software. Het tweede technologiebedrijf dat mee instaat voor de ontwikkeling, is de jonge start-up TrackBox. Op basis van onder andere artificial intelligence analyseren ze camerabeelden en weten ze exact wie waar staat op het voetbalveld. “Wij zijn dankzij een gezamenlijk contact met Toster in gesprek geraakt waaruit bleek dat onze technologie het ontbrekende puzzelstuk is om voetbalspelers in virtual reality hun match te laten herbeleven”, stelt Wout Hardy. “Wij zien dit als een vliegende start voor ons bedrijf en kijken alvast uit naar de intensieve samenwerking van de komende maanden.”
“Technologie en innovatie zijn vandaag onmisbaar geworden. Zeker in de sportwereld waar voortdurend gezocht wordt naar het verbeteren van de prestaties. Innovaties die hier het verschil kunnen maken, kunnen ook op andere industrieën of sectoren een gunstig effect hebben. Juist omwille van die positieve spillovers, heeft de Limburgse deputatie een innovatiepremie van 50.000 euro voor de ontwikkeling van deze VR technologie op tafel gelegd,” aldus gedeputeerde van Economie Tom Vandeput.
“Slimme, digitale technologieën openen een nieuwe wereld met enorme mogelijkheden en zijn een manier geworden om te groeien. Om die rede is digitalisering één van de strategische thema’s binnen ons provinciaal economisch beleid”, zegt gedeputeerde van Economie Tom Vandeput. “Via SALKturbo, maar ook met onze provinciale innovatiepremie, investeren we daarom in de ontwikkeling en verfijning van digitale technologieën waarin Limburg een voortrekkersrol kan spelen. Door deze combinatie van technologiën kunnen we de efficiëntie van onze topsporters naar een hoger niveau tillen. Het partnerschap met een club als KRC Genk biedt een grote meerwaarde. In de eerste plaats voor de spelers maar ook door de naam die we aan dit product kunnen verbinden. En wie weet komt hiermee de landstitel dan volgend jaar wel onze richting uit. Wij zijn alvast benieuwd naar de toekomst van deze ontwikkeling.”